Vårvintern 2020 fick Mia Ängsberg ett erbjudande hon längtat efter sedan tonåren.
Ikea i Linköping behövde en ny varuhuschef. Mia, som då bodde med sin familj i Stockholm, tvekade inte länge.
– Jag har gjort den klassiska Ikea-resan. Efter gymnasiet började jag arbeta i köket i Jönköping, där jag växte upp. Under åren har jag haft olika chefspositioner i Stockholm. Men självklart har jag drömt om ett "eget" varuhus.
Mia skrev på pappren precis innan pandemin exploderade. Hon sticker inte under stol med att det har varit två tuffa år. Varuhuset i Linköping har tappat flest besökare i landet, procentuellt sätt.
– Östgötarna har varit duktiga på att följa restriktionerna. Så fort Folkhälsomyndigheten har haft en presskonferens har besökstalen dalat veckan efter.
Samtidigt har pandemin haft fördelar. Personalen, som Mia lovordar, fick snabbt ställa om och kraftsamla kring onlinehandeln som utvecklats.
– Vår grundidé – att kunden ska klara sig mycket på egen hand – har verkligen satts på prov.
Mia serverar rött te i höga, grönfärgade glas vid det ljusa träbordet innan hon sätter sig på Nils-Ove. Ja, stolen alltså.
– Namn som Stefan har tagit slut, då får vi ta till dubbelnamn.
Den vita, ljusa villan i Ullstämma är modernt inredd. Ikea:s egna sortiment dominerar, men kompletteras av arvegods, loppisfynd, egenmålade akryltavlor och exklusiva detaljer.
– Jag skulle aldrig köpa en soffa från ett dyrt märke. Det är jag alldeles för ekonomisk för, jag är ändå från Småland. Men några saker – som lampan från Louis Poulsen och Stringhyllor – unnar jag mig.
I vardagsrummet dras blickarna mot det knallgula skåpet från serien Stockholm, som producerades i en begränsad upplaga i början av 2000-talet.
– Jag fick tag i det på andrahandmarkanden och är glad att jag vågade välja gult. På Bukowski kostar sådana här medicinskåp mellan 20 000–60 000 kronor.
Men den som trodde att Mia skulle vara snabb som en vessla på att montera ihop de platta paketen blir möjligtvis besviken.
– Jag har för dåligt tålamod. Helst köper jag färdigmonterade och begagnade möbler från vår cirkulärbutik. Köper jag nytt står min man för monteringen. Han har blivit rätt duktig genom åren. . .
Har din inredningsstil anpassats sedan du fick barn?
– Absolut. Runda hörn på köksbordet och avtagbar klädsel på soffan är ett måste. Och sluten förvaring. Det är nyckeln till att få ihop familjelivet med karriären. Med sluten förvaring ser det ordnat ut, även om det är kaos innanför dörrarna och luckorna.
Vad behöver Ikea bli bättre på?
– Vi var rätt sena med att prata om hållbarhet. I dag är det dock ett område som vi prioriterar stenhårt. Vi måste berätta om allt vi gör inom hållbarhet. Inte minst för att nå de den yngre generationen. I dag är våra mest trogna och tacksamma kunder människor i min egen ålder. Vi måste se till att bli det självklara valet även för kunder mellan 15 och 25 år.
Någon annan utmaning?
– I dag är det lättare än någonsin att inspireras på till exempel Pinterest och Instagram. Därför satsar vi på att fortsätta att inspirera kunderna i våra varuhus. Vi är fortfarande ensamma om att skapa en story kring de verklighetstrogna hem vi bygger upp i varuhusen. Det senaste är fiktiva fönster med Linköpings Domkyrka och Vasastaden utanför. Det gör rummen lokala!