Utbildningen pågår heltid i två år och innehåller ämnena musik, dans, teater, bild & form och kultur i samhället.
Projektledaren Karin Ganestål har tidigare jobbat på Berzeliusskolans anpassade skola som musiklärare i 18 år och har genom åren kommit i kontakt med många elever som nu är studenter på Kulturcentrum Öst.
– Det jag kände när jag jobbade där var att eleverna har så mycket potential, de utvecklas och lär sig så mycket. Sen när de slutar gymnasiet har de så otroligt lite att välja på. Många går till en daglig verksamhet och så är de kvar där resten av livet. Det finns inte så många alternativ att läsa vidare.
Detta blev en snackis som det genom åren spånades på mycket hur man skulle förändra. Efter att ha pratat med Cecilia Lindgren, som jobbar som professor på LiU där hon bland annat forskar om funktionsrätt och har en son som haft Karin som lärare, blev idéerna så småningom till verklighet. I slutet av augusti drog utbildningen igång i lokalerna i Tannefors center.
Anledningen till att utbildningen är kulturellt inriktad har till stor del sin grund i att det är ett uttryckssätt som det ofta finns ett stort intresse för i målgruppen. Det är ofta som det är högt tryck på dagliga verksamheter med estetisk eller konstnärlig profil.
– Så därför känns det viktigt att göra det här seriöst med kompetent personal. Det är inte en aktivitet för att få en dag att gå utan det är en utbildning för att lära sig och bli ännu duktigare, förklarar Karin.
– Tanken är att våra studenter ska få någonting till sig själva genom det här, men också att de ska bidra till kulturlivet i samhället och göra det mer inkluderande och diversifierat, fyller Cecilia Lindgren i.
Projektet samarbetar med flera kulturaktörer ute i samhället så som Östgötateatern och Ung Scen Öst. Detta för att studenterna ska få möjlighet att knyta kontakter till framtiden.
Satsningen är helt unik i sitt slag. Det är bara i Lund som det finns en utbildning som till viss del kan jämföras. De har dock inte lika många ämnen som de har ute i Tannefors.
I övrigt finns det vissa enskilda ämnen som går att läsa på folkhögskolor runtom i Sverige. Men ingen av dessa ligger i Östergötland. När de i projektets linda gjorde en omvärldsanalys och placerade ut prickar för varje eftergymnasial kulturell linje inriktad mot funktionsnedsatta på en Sverigekarta förblev hela Östergötland en tom fläck.
Bland studenterna får utbildningen högsta poäng.
– Jag känner att man går hit med ett leende. Man vet att idag blir det musik och att vi ska ha roligt, berättar Josefine Liljesson.
Är det en bra klass?
– Jättebra. Vi har lärt känna varandra i en månad nu. Det har gått jättefort, förklarar Natalie Lindman.
Orzan Maulood ger ett exempel.
– Igår kände jag att jag hade som uppgift att göra Karin (Ganestål) glad hela dagen.
Är det en lätt uppgift?
– Ja jättelätt, säger han och skrattar.
– Jag gick runt med olika peruker och pratade med henne på olika sätt.
Detta läsåret består utbildningen av tio studenter men till nästa antagningsperiod är tanken att utöka klassen. De yngsta studenterna har precis slutat gymnasiet medan den äldsta är 41 år gammal. Satsningen görs med stor hjälp av föreningen Funktionsrätt Östergötland samt med stöd av Allmänna Arvsfonden, Linköpings och Norrköpings kommun samt Region Östergötland.