Här vårdas ett rullande kulturarv

Åkte du Saab eller Opel på 50– & 60–talen? Faller du i farstun för en Cadillac de Ville 1969? Kisa Bilmuseum vårdar det rullande kulturarvet.

Linköping2013-11-22 09:14

Bilmuseet invigs i morgon. Correns fotograf Mikael Svensson och jag kunde inte hålla oss.

– Jag kontaktar musieintendenten Birger Lager så ordnar han en visning, sa Fred Johansson, som i mycket är mannen bakom museet.

Faller i trance

Birger möter oss utanför den 30 meter långa och 15 breda utställningshallen. Han åker ståndsmässigt: Saab 96 från 1964.

– En utmärkt allvädersbil.

Ute regnar det och blåser. Trist som fan. Vi hinner knappt in över tröskeln förrän värmen omsluter oss och hjärtat knattrar lika energiskt ettrigt som motorn i en 2-taktare. Fotografen faller i trance: "En sån här hade farsan... å en sån här."

Lokalen är ljus, varm och välkomnande. Det beror inte bara på att elektrikerna lägger sista handen vid armaturer och kopplingar. Bilarna utstrålar värme och kickar i gång tidsmaskinen inom oss.

Birger Lager är Saabgubbe av andra generationen.

– Pappa körde Plymouth och Ford, sen köpte han en Saab 96a och blev helfrälst.

– Det var den första bilen jag körde, jag var tio år ungefär.

Lugn, Birger, det är preskriberat nu.

Bilmuseum i Kisa med tonvikt på Saab. Konstigt? Inte alls. Hit har östgötar, smålänningar, sörmlänningar med flera åkt för att köpa bil – Saab inte minst – sedan 1962.

Fotgrafen vaknar upp ur trancen och frågar Birger Lager vilken som är hans favoritbil.

– Den här, svarar Birger: Saab 96 Monte Carlo 850. Årsmodell 1966.

– Trippelförgasare, takpartiets snygga formgivning.

Birger köpte sin första Saab av just Fred Johansson:

– En kortnos från 1964, en likadan som den jag har i dag.

"Bruksskick ska det va"

Tjugoen bilar. Samtliga i bruksskick.

– Vi vill visa upp bilarna som de var när de kördes, med naturliga småskavanker efter många års troget arbete på vägarna.

Cadillacen från 1969 sticker ut. I dubbel bemärkelse. Tanken i Saab 92an funkar möjligen som reservtank till den sex meter långa Cadillacen med 7,7 litersmotor. Jag kollar statistiken: 19 2–dörrars de Ville cabriolet nyregistrerades i Sverige det året. Saabs packåsna (95–modellen) vimlar det inte heller av på vägarna. Den i Kisa Bilmuseum är från 1978 – sista året den tillverkades.

Cadillacen utstrålar kraft och självsäkerhet. Saabarna och Oplarna signalerar kaxig uppkäftighet: Kolla frontgrillen på Saab 93an och Opel Olympian.

– Vi viker inte ner oss, säger de.

Saab 92, 93, 95, 96, 99 osv. Saknas nåt?

– En Saab Sonett, men den kommer säkert.

Vi fortsätter rundvandringen i nostalgipalatset. Att Birger Lager blev museiintendent på gamla dar kom som en överraskning för honom själv.

– Jag var inne hos Grahns och haffades av Fred, som sa att han var på jakt efter en pensionär som kunde ta hand bilmuseet.

Birger var inte svårflirtad. En gång Saabgubbe alltid Saabgubbe.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!