Flygvapenmuseum har 248 flygplan och 44 helikoptrar i samlingarna. Många finns på plats i Malmslätt men flera är även utlånade till flygmuseer i Sverige och Europa.
På tisdagen utökas samlingen ytterligare när ett exemplar av flygplanet MU-2 transporteras på E4 mellan Skavsta och Malmslätt.
Flygplanstypen Mitsubishi MU-2 har använts i Sveriges sedan mitten 1970-talet för i huvudsak två uppgifter: Målbogsering för skjutövningar med luftvärn och skjutning från flygplan, samt i rollen som störflygplan, så att Flygvapnets stridsledning och flygplan kunde öva i att operera i störd miljö.
"Det finns flera flygmaskiner av den här sorten, men det mest intressanta med just denna är den långa tjänstgöringen, som sträcker sig tillbaka till 1974. Det är även samlingarnas första japanska flygmaskin", skriver Flygvapenmuseum.
– MU-2:an uppfyller myndighetens förvärvskriterier: Försvarshistoriska, samhällshistoriska, militärhistoriska, samtids- och frekvenskriteriet. Men visst är det ett stort ansvar att samla in ytterligare ett flygplan som ska förvaltas under många år framöver. Vi är ett lyckligt lottat museum som kan bedriva ett gediget insamlingsarbete, säger Torsten Nilsson, chef för Samlingsenheten på Flygvapenmuseum i en kommentar.
Samtliga kvarvarande MU-2 har ägts av Försvarets Materielverk, FMV, men den 28 februari såldes flygplanen till Saab. Alla utom just individen, SE-GHA, som nu tillhör Flygvapenmuseum.