På kort tid har Mörtlösa växt rejält sedan en rad bilhandlare etablerat sig i området.
Det finns dock fortfarande plats för mer verksamhet.
– I dag finns fyra lediga tomter i Mörtlösa. Det finns intressenter för ett par av dem men det är svårt att säga i nuläget om det leder till avslut eller i så fall när, säger Stefan Erikson (M), kommunalråd med ansvar för samhällsbyggnadsfrågor.
Bättre kommunikationer till och från Mörtlösa står högt upp på bilhandlarnas önskelista.
Och i maj kom början till slutet för en riktig följetong i Linköpingspolitiken. Då gav Miljödomstolen klartecken till att bygga Ullevileden, en 3,5 kilometer lång väg mellan Tornby och Mörtlösa. En liten del finns redan, men idag slutar den vid Prisrondellen bakom Bauhaus i Tornby. Därifrån ska den följa E4, gå på en bro över Stångån och ansluta till Mörtlösarondellen.
Leden ska enligt planerna börja byggas runt nyår och beräknas vara klar sommaren/hösten 2026. Den totala kostnaden räknades i våras upp till 420 miljoner kronor. Upphandling av den första etappen – från Tornby till Gumpekullavägen – pågår.
– En viktig förutsättning för att området ska kunna utvecklas vidare är att vi får Ullevileden på plats med väg och gång- och cykelväg så att området blir mer tillgängligt. Ullevileden innebär också att Kallerstadsleden och viss trafik på E4 avlastas, säger Stefan Erikson.
Mitt i området ligger Mörtlösa gård med två förfallna bostadshus och trädgårdar samt en ladugård. 2006 meddelade kommunen att fastigheten skulle planläggas för kontor och handel – med målet att bevara byggnaderna.
I området går rykten om att något är på gång där. Men det är inget Stefan Erikson kan bekräfta.
– Jag har ingen information om det just nu.
Det finns ingen möjlighet att resa kollektivt till Mörtlösa. Och någon busslinje är inte aktuell i dagsläget, enligt Stefan Erikson.
– Det pågår en övergripande översyn av kollektivtrafiklinjer av Östgötatrafiken och Region Östergötland i samverkan med kommunen. Jag har dock inte fått svar på om det finns konkreta planer på busslinje eftersom Ullevileden är försenad. Men när behovet finns så ökar möjligheten att få till fler linjer.
Bilhandlarna ser gärna utbudet breddas med en större livsmedelsbutik. Hur ser det ut där?
– I detaljplanen står det uttryckt att det ska vara “handel, ej livsmedel” så det är inte möjligt att etablera någon livsmedelshandel i området, säger Stefan Erikson.