Trafikverket har fått regeringens uppdrag att bygga en ny höghastighetsjärnväg mellan Järna och Linköping. Denna första etapp höghastighetsjärnväg går under namnet Ostlänken.
En ganska bred korridor har sedan länge funnits markerad på Trafikverkets kartor. Nu har de preciserat sitt förslag så att den tänkta spårdragningen är nere på 50 meters bredd. Det som avhandlas på mötet den 7 november rör spårens dragning från Linköpings kommungräns vid Norsholm till en punkt strax öster om Linköping – ungefär i höjd med Tallboda. För denna sträcka ska nu en järnvägsplan arbetas fram – vägen genom Linköping kommer senare. Den har fördröjts av diskussionen om bro eller tunnel förbi Stångån.
Strax öster om Linköping – vid gården Stora Vänge – ska den gamla stambanan rivas och flyttas. Detta för att Ostlänken ska få plats utan alltför skarpa kurvor. Fram till denna punkt löper Ostlänken och den gamla stambanan parallellt, men därefter viker Ostlänken av norrut för att sedan gå parallellt med E4 mot Norrköping.
Båda dessa dragningar, först utmed gamla järnvägen, sen utmed E4, har valts för att påverka landskapet så lite som möjligt.
Trots det kommer fornlämningar att förstöras. Vid Herrbeta finns lämningar från bronsålder och järnålder och vid Hallstra finns gravfält och en fornborg.
Mellan Törnevalla och E4 finns ett ålderdomligt odlingslandskap som också kommer att påverkas.
Mötet den 7 november är öppet för alla, det inleds klockan 17.15 men är upplagt så att informationen kommer att upprepas en gång per timme. Efter denna information har allmänheten fram till 24 november att lämna synpunkter på järnvägsbygget.
Allt detta ska så småningom leda fram till en järnvägsplan. Utan en sådan blir inget byggt och enligt Trafikverket är målet att denna plan ska antas av regeringen år 2020. Först därefter, runt år 2022, börjar bygget synas – åtminstone inom Linköpings kommungräns.
– Det finns förberedande arbeten som måste göras först och ett sådant är bygget av Kardonbanan i Norrköping som kommer att starta lite senare i år, berättar Rita Ekengren, projektledare på Trafikverket.
Kardonbanan är en godsjärnväg till hamnen i Norrköping och det är bygget av den som gör att Trafikverket säger att Ostlänken påbörjas successivt under 2017.
Redan nu pågår också arkeologiska utgrävningar som också är en förberedelse inför bygget.