Hamraporten är redan färdig får vi veta när vi hälsar på som hastigast i verkstaden i Hovetorp. Och i tältet. Slussportar är stora och verkstan räcker inte till för två porthalvor på en och samma gång så en porthalva tillverkas i tältet.
Fem kanalreparatörer är i gång med Stefan Dahlgren som bas.
– Vi renoverar naturligtvis kanalen efter behov varje år. Det är bryggor och stensättningar som måste repareras kontinuerligt. Men ungefär vart 30:e år behöver även slussportar bytas ut och i år är det dags för portarna i Brokind och Hamra.
Man kan säga att man fortfarande bygger slussportar på samma vis som på 1800-talet, för det finns en gammal hantverkstradition bevarad. Men till skillnad mot förr använder man sig i dag av moderna verktyg. Stefan Dahlgren, Lennart Karlsson, Simon Bertilsson, Henrik Arrelöv och Christian Blixt har hur som helst fullt upp. Under deras skickliga hantverksfingrar tillverkas två portar i Brokind och en i Hamra (eller totalt sex porthalvor) och den i Hamra är redan färdig.
Brokindsportarna har inte kommit lika långt men en av dem börjar i alla fall se ut som en port. Allt tillverkas på plats och just nu är det plankning som gäller, vilket betyder att man spikar fast tjocka plankor av lärk på de specialsågade portstockarna. Lennart Karlsson och Simon Bertilsson hjälps åt och Lennart berättar att man sedan måste dreva med lin mellan plankorna.
Det specialbeställda virket kommer från Ulricehamn och Omberg och det tar ungefär en månad att såga fram och tillverka material. Av bolagets egna reparatörer. I färdigt skick sägs en torr port i den här jämförelsevis lilla klassen väga 4,5 ton.
– Vi har små portar i Kinda kanal, alla utom Nykvarnsslussen som ju håller Göta kanalmått eftersom man vill ha in just turistbåtar från Göta till Linköping, säger Lennart Karlsson.
In till småbåtshamnen, menar han för längre än så kommer inte ”småbåtarna” eftersom de blivit allt större med åren och inte tar sig under E4-bron och Gumpekullabron.
– Tyvärr är det så att båtturisterna på Kinda kanal har minskat, precis som på alla andra kanaler. Eller man kanske hellre ska säga att den håller sig på samma låga nivå, säger Stefan Dahlgren, kanalreparatör precis som sin far och boende vid slussen i Hovetorp dit hans pappa Sven kom redan 1968.