En tidigare fastighetsägare ansökte redan 2014 om att få bygga bostäder på fastigheten Malfors 1:2 i den norra delen av samhället. Sedan dess har Calmstad, med Carl-Magnus Larsson i spetsen, tagit över projektet.
Planarbetet har tagit ovanligt lång tid, men nu är det dags för samråd där grannar och andra berörda får en chans att lämna synpunkter.
– Kommunen har velat göra många utredningar i ett tidigt skede. Det är också rätt kuperat, vilket gjort det lite mer komplicerat, kommenterar Carl-Magnus Larsson den långa planeringstiden.
Planen är att bygga 34 radhus och kedjehus. Det är en större omfattning än vad som anges i översiktsplanen, där området pekas ut som lämpligt för "en mindre förtätning".
Samrådet pågår till och med 10 januari och ett öppet samrådsmöte ska hållas i Ljungsbro skola 14 december.
– Det brukar alltid finnas ett motstånd mot ny bebyggelse. Men vi har verkligen ansträngt oss för att få husen att smälta in och vi skapar en park och nya promenadstråk. Jag tror att det kommer att bli en bättre miljö även för dem som bor där idag. Sådana här projekt brukar upplevas positivt när de väl är klara och det brukar också innebära att värdet på de befintliga husen i området stiger, säger Carl-Magnus Larsson.
Bostadsbyggandet i Sverige har ju tvärnitat i år. Kommer ni att kunna fullfölja projektet i Ljungsbro?
– Det tar ett par år innan det går att bygga och då är vi förhoppningsvis i en bättre konjunktur. Men just nu är det väldigt tufft.
Carl-Magnus Larsson har varit i branschen länge och har bland annat en bakgrund som distriktschef för Peab. Han har aldrig varit med om en så trög bostadsmarknad som den vi ser 2023.
– Under tidigare lågkonjunkturer har vi alla fall alltid kunnat bygga småhus. Nu byggs det nästan inga sådana heller. Det finns i grunden en stor efterfrågan på bostäder i Linköping, men kunderna hoppar inte på nu. Huvudproblemet är den höga räntan och att den chockhöjdes så snabbt. Det kommer att ta tid innan allt sätter sig igen, säger han.
Calmstad hade planerat att börja bygga nio villor vid Skogsvallen i Linköping i år, men det projektet har skjutits upp.
– Vi har sålt en eller två, men behöver sälja några till innan vi kan dra igång. Vi behöver investera i en väg och det kan vi inte göra förrän vi har sålt lite mer, förklarar Carl-Magnus Larsson.