I förra veckan kunde vi rapportera om att laget som arbetar med restaureringen av domkyrkan beslutat att plocka ner byggnadens drygt åtta meter höga guldspira. Detta för att kunna förgylla spiran med nytt bladguld. Något som aldrig har gjorts sedan den monterades år 1969.
På tisdagen utfördes arbetet med hjälp av en 113 meter hög lyftkran. Den största lyftkranen som är stationerad i Linköping.
– Det är verkligen inte ofta som vi arbetar på de här höjderna. Visst är det lite nervöst och oroligt, det är mycket pengar inblandade och allt måste stämma, säger arbetsledaren Robin Forsberg från företaget Tholmarks Maskin & Entreprenad och fortsätter:
– Kranen är på sin maxhöjd nu och det blåser bara fem sekundmeter i byarna, så vi har marginalerna på vår sida. Det får nämligen inte blåsa mer än nio sekundmeter, då måste vi avbryta. Då är det inte längre säkert att utföra lyften.
Guldspiran av koppar består av åtta delar som plockas ned var för sig. Varje lyft görs med precision och försiktighet. På toppen av domkyrkan arbetar en grupp plåtslagare som fäster lyftanordningen i spirans delar. På marken finns ett team som tar emot.
– När den kommer ner på det här viset förstår man verkligen hur stor den är. Det blir en helt annan dimension, säger domkyrkoklockaren Pierre Hagberg från Linköpings domkyrkoförsamling.
– Det ska bli skönt att få guldspiran omgjord och nyförgylld. Den har blivit lite matt med åren, fortsätter han.
Vad kostar restaureringen av spiran?
– Det törs jag inte uttala mig om, det har jag inte koll på tyvärr, men det är värt det alla gånger. Toppspiran ska väl vara den del av kyrkan som är den finaste och glänser mest, och det har den inte gjort på länge, säger Pierre Hagberg.
Gladast under tisdagens historiska lyft var helt klart kranföraren Alex Karlsson från företaget Havator. Från sin hytt på kranen kunde han övervaka och kommunicera med plåtslagarna längst upp på toppen av domkyrkan.
– Det här är ett riktigt bucket list-jobb om man är född och uppvuxen i Linköping. Det är riktigt häftiga grejer. Det är första gången som jag får arbeta på de här höjderna, säger han och fortsätter:
– Jag har verkligen sett fram emot det här. Imorse vaknade jag till och med en timma tidigare än vanligt.
Vad är den stora utmaningen med lyftet?
– Att det måste göras med en så otrolig precision. Det handlar om så små marginaler och vi är ju väldigt rädda om allting. Den här spiran går ju inte att ersätta. Det gäller att göra det så sakta och försiktigt som det bara går.
Lyften genomförs under hela tisdagen och planen är att guldspiran ska kunna monteras igen under våren 2024.