Här lyfter de ner guldspiran från domkyrkans torn

Guldspiran på Domkyrkan i Linköping har aldrig tagits ned sedan den monterades för över 50 år sedan. På tisdagen var det dags. "Det här är ett riktigt bucket list-lyft om man är född och uppvuxen i Linköping", säger kranföraren Alex Karlsson.

Guldspiran är uppdelad i åtta delar som alla väger omkring 50 kilo.

Guldspiran är uppdelad i åtta delar som alla väger omkring 50 kilo.

Foto: Dennis Petersson

Linköping2023-09-12 10:28

I förra veckan kunde vi rapportera om att laget som arbetar med restaureringen av domkyrkan beslutat att plocka ner byggnadens drygt åtta meter höga guldspira. Detta för att kunna förgylla spiran med nytt bladguld. Något som aldrig har gjorts sedan den monterades år 1969.

På tisdagen utfördes arbetet med hjälp av en 113 meter hög lyftkran. Den största lyftkranen som är stationerad i Linköping.

– Det är verkligen inte ofta som vi arbetar på de här höjderna. Visst är det lite nervöst och oroligt, det är mycket pengar inblandade och allt måste stämma, säger arbetsledaren Robin Forsberg från företaget Tholmarks Maskin & Entreprenad och fortsätter:

– Kranen är på sin maxhöjd nu och det blåser bara fem sekundmeter i byarna, så vi har marginalerna på vår sida. Det får nämligen inte blåsa mer än nio sekundmeter, då måste vi avbryta. Då är det inte längre säkert att utföra lyften.

undefined
Robin Forsberg från företaget Tholmarks Maskin & Entreprenad var arbetsledare vid lyftet. "Det är klart att man är lite nervös och orolig. Allt måste ju stämma", säger han.

Guldspiran av koppar består av åtta delar som plockas ned var för sig. Varje lyft görs med precision och försiktighet. På toppen av domkyrkan arbetar en grupp plåtslagare som fäster lyftanordningen i spirans delar. På marken finns ett team som tar emot.

– När den kommer ner på det här viset förstår man verkligen hur stor den är. Det blir en helt annan dimension, säger domkyrkoklockaren Pierre Hagberg från Linköpings domkyrkoförsamling.

– Det ska bli skönt att få guldspiran omgjord och nyförgylld. Den har blivit lite matt med åren, fortsätter han.

undefined
Domkyrkoförsamlingens domkyrkoklockare Pierre Hagberg övervakade de historiska lyften. "Det ska bli skönt att få guldspiran omgjord och nyförgylld", säger han.

Vad kostar restaureringen av spiran?

– Det törs jag inte uttala mig om, det har jag inte koll på tyvärr, men det är värt det alla gånger. Toppspiran ska väl vara den del av kyrkan som är den finaste och glänser mest, och det har den inte gjort på länge, säger Pierre Hagberg.

Gladast under tisdagens historiska lyft var helt klart kranföraren Alex Karlsson från företaget Havator. Från sin hytt på kranen kunde han övervaka och kommunicera med plåtslagarna längst upp på toppen av domkyrkan.

– Det här är ett riktigt bucket list-jobb om man är född och uppvuxen i Linköping. Det är riktigt häftiga grejer. Det är första gången som jag får arbeta på de här höjderna, säger han och fortsätter:

– Jag har verkligen sett fram emot det här. Imorse vaknade jag till och med en timma tidigare än vanligt.

undefined
Den som fick äran att lyfta ned domkyrkans guldspira var kranföraren Alex Karlsson från företaget Havator. "Det här är ett riktigt bucket list-lyft om man är född och uppvuxen i Linköping", säger han.
undefined
Från sin hytt kan kranföraren Alex Karlsson övervaka plåtslagarnas arbete på toppen av domkyrkan samtidigt som han kommunicerar med dem.

Vad är den stora utmaningen med lyftet?

– Att det måste göras med en så otrolig precision. Det handlar om så små marginaler och vi är ju väldigt rädda om allting. Den här spiran går ju inte att ersätta. Det gäller att göra det så sakta och försiktigt som det bara går.

Lyften genomförs under hela tisdagen och planen är att guldspiran ska kunna monteras igen under våren 2024.

undefined
Med hjälp av en 113 meter hög lyftkran tas domkyrkans guldspira ned under tisdagen.
undefined
Här lyfts en av guldspirans delar ned för att sedan transporteras till Plåt Niclas AB i Vikbolandet för restaurering.
Karta: Linköpings Domkyrka
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!