I höstas fick de gamla portarna flytta in i Kinda Kanals verkstad i Hovetorp. Där har de används som mall vid byggandet av de nya portarna.
Arbetet har tagit närmare fyra månader och materialkostnaderna uppgår till mellan 300 000 och 500 000 kronor för varje port. Byggtekniken är densamma som när kanalen byggdes på 1860–70-talet, med skillnaden att reparatörerna har modernare verktyg att tillgå.
Mer pengar till reparationEn ny port har en beräknad livslängd på 25 år. Med tanke på att Kinda Kanal har femton slussanläggningar är reparationsarbetet en ständigt pågående process.
– Vi har inte hunnit med arbetet i önskad takt. Men våra ägare skjuter till sex miljoner kronor extra under de kommande fem åren för reparationer av portar och slussanläggningar, säger Lars-Anders Sjöberg, vd på Kinda Kanal.
De portar som i morse lyftes på plats är sju meter höga, tre meter breda och väger mellan fem och sex ton.