Här byggs en bro över Stångån – den första på 33 år

Med hjälp av Helosansalva och spolarvätska kom den på plats – Ulleviledens bro över Stångån. Det är den första bilbro som byggts över ån i Linköping på över 30 år.

"Det blir en vacker bro, smäcker och luftig", säger kommunalrådet Stefan Erikson.

"Det blir en vacker bro, smäcker och luftig", säger kommunalrådet Stefan Erikson.

Foto: Linköpings kommun/Simon Spence

Linköping2025-01-21 05:00

Kommunalrådet Stefan Erikson (M) är väldigt nöjd när han tar den första promenaden över den nya bron:

– Det här är historiskt. Att det byggs en bro över Stångån händer bara någon eller ett par gånger per generation. Det blir dessutom en väldigt vacker bro, smäcker och luftig.

Det dröjer dock till sommaren 2026 innan bron öppnas för allmänheten. Då ska Ullevileden vara klar, en 3,5 kilometer lång väg som förbinder Tornby med Mörtlösa.

– Både tidsplanen och budgeten – 450 miljoner kronor – ser ut att hålla. Bron kommer att förbättra framkomligheten och knyta samman stadens olika delar. Den kommer att vara väldigt viktig – inte minst när Ostlänken byggs, för då påverkas Kallerstadsleden, säger Stefan Erikson.

undefined
Kommunalrådet Stefan Erikson (M) på den nya bron, som nu fått ett betonglager på mittendelen. Längst bort till höger syns biogasanläggningen.

Brons stålstomme anlände i fem delar från producenten i Finland, för att sedan svetsas ihop på Stångåns östra sida. Därefter gällde det att få den 112 meter långa och flera hundra ton tunga konstruktionen på plats.

– Det tog tre dagar. Vi drog den på plats med hjälp av domkrafter och vajrar, en liten bit åt gången, berättar Roger Linder, Peabs broansvarige.

För att få bron att glida bra på de två fundamenten användes en specialkomponerad "glidvalla".

– Helosansalva med lite spolarvätska. Det fungerade jättebra, konstaterar Roger.

Brons underdel är gulmålad, men inspirationen kommer inte från den riksbekanta "guldbron" vid Slussen i Stockholm. 

– Landskapsarkitekten har associerat till sädesfälten här intill, berättar kommunens projektledare Per Oldfeldt. 

undefined
"Vi gör många åtgärder för att gynna djurlivet utmed Ullevileden, med bland annat flera dammar", säger kommunens projektledare Per Oldfeldt.

Nu ska bron kompletteras med 1 400 kubikmeter betong – 200 lastbilslass – och 200 ton armering. Allt som allt blir bron 127 meter lång med en segelfri höjd på 5,5 meter.

Peab bygger den västra delen av Ullevileden, Mark & Energibyggarna den östra. Bilvägen får ett körfält i vardera riktning, och bredvid den anläggs en fyra meter bred gång- och cykelväg. En allé med 700 träd ska planteras, samt 4 000 buskar. Det blir också flera dammar och utsiktsplatser för fågelskådare. 

undefined
Peabs platschef Karl-Johan Rehn, broansvarige Roger Linder och projektchef Ronnie Samor säger att brobygget gått helt enligt plan.

Senast det byggdes en bilbro över Stångån i Linköping var 1992, då Kallerstadsbron kom på plats. Den allra första bron fanns vid Nykvarn, omnämnd första gången år 1359.  

Här är byggåren för ett antal av dagens broar i Linköping:  

Stångebro 1938

Drottningbron 1947

Hjulsbrobron (väg 716) 1952

Tullbron 1959

Gumpekullabron 1964

Kylarevägen 1965

Tannefors sluss övre bron 1965

Braskens bro 1966  

E4-bron 1977

Kallerstadsbron 1992

undefined
Ullevileden har planerats och diskuterats sedan 1990-talet. Nu byggs den. Vägen kommer att förbinda Tornby med Mörtlösa. Längs leden dras en separat gång- och cykelväg.
undefined
Bron väntas bli helt färdig framåt maj i år, men Ullevileden kommer inte att bli klar att öppnas förrän sommaren 2026.
undefined
Bron sattes ihop på Stångåns östra sida och drogs på plats med hjälp av domkrafter och vajrar .
undefined
Bron vilar på två betongfundament på strandkanterna. Tack vare stålkonstruktionen behövs inga pelare i vattnet.
undefined
Ett hundratal meter från den nya bron finns E4-bron, byggd 1977.
Karta: Ulleviledens bro
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!