Kommunalrådet Stefan Erikson (M) är väldigt nöjd när han tar den första promenaden över den nya bron:
– Det här är historiskt. Att det byggs en bro över Stångån händer bara någon eller ett par gånger per generation. Det blir dessutom en väldigt vacker bro, smäcker och luftig.
Det dröjer dock till sommaren 2026 innan bron öppnas för allmänheten. Då ska Ullevileden vara klar, en 3,5 kilometer lång väg som förbinder Tornby med Mörtlösa.
– Både tidsplanen och budgeten – 450 miljoner kronor – ser ut att hålla. Bron kommer att förbättra framkomligheten och knyta samman stadens olika delar. Den kommer att vara väldigt viktig – inte minst när Ostlänken byggs, för då påverkas Kallerstadsleden, säger Stefan Erikson.
Brons stålstomme anlände i fem delar från producenten i Finland, för att sedan svetsas ihop på Stångåns östra sida. Därefter gällde det att få den 112 meter långa och flera hundra ton tunga konstruktionen på plats.
– Det tog tre dagar. Vi drog den på plats med hjälp av domkrafter och vajrar, en liten bit åt gången, berättar Roger Linder, Peabs broansvarige.
För att få bron att glida bra på de två fundamenten användes en specialkomponerad "glidvalla".
– Helosansalva med lite spolarvätska. Det fungerade jättebra, konstaterar Roger.
Brons underdel är gulmålad, men inspirationen kommer inte från den riksbekanta "guldbron" vid Slussen i Stockholm.
– Landskapsarkitekten har associerat till sädesfälten här intill, berättar kommunens projektledare Per Oldfeldt.
Nu ska bron kompletteras med 1 400 kubikmeter betong – 200 lastbilslass – och 200 ton armering. Allt som allt blir bron 127 meter lång med en segelfri höjd på 5,5 meter.
Peab bygger den västra delen av Ullevileden, Mark & Energibyggarna den östra. Bilvägen får ett körfält i vardera riktning, och bredvid den anläggs en fyra meter bred gång- och cykelväg. En allé med 700 träd ska planteras, samt 4 000 buskar. Det blir också flera dammar och utsiktsplatser för fågelskådare.
Senast det byggdes en bilbro över Stångån i Linköping var 1992, då Kallerstadsbron kom på plats. Den allra första bron fanns vid Nykvarn, omnämnd första gången år 1359.
Här är byggåren för ett antal av dagens broar i Linköping:
Stångebro 1938
Drottningbron 1947
Hjulsbrobron (väg 716) 1952
Tullbron 1959
Gumpekullabron 1964
Kylarevägen 1965
Tannefors sluss övre bron 1965
Braskens bro 1966
E4-bron 1977
Kallerstadsbron 1992