Det är fortfarande några dagar kvar tills höstterminen drar igång, men det är redan rörelse i Katedralskolans korridorer. I ett klassrum på andra våningen sitter ett tiotal ungdomar i olika ålder med näsan i matteböcker, kompendier och miniräknare.
– Jämfört med min kompis Hanna som jag är här med så har jag rätt svårt för matte, men jag håller nog en rätt normal nivå egentligen, säger Samuel Jakobsson som snart ska börja andra året på ekonomilinjen på Folkungaskolan. Jag tycker att det är kul med matte när det flyter på och man fattar, men det är lätt att man tappar motivationen om man fastnar på en uppgift.
I dagarna - tisdag, onsdag, torsdag - erbjuder den ideella föreningen Mattecentrum gratis hjälp till skolelever som vill komma igång med matten inför terminsstart. Eleven kan antingen ha med sig egna uppgifter att klura på eller låna gamla nationella prov som ligger framme vid katedern. De som hittat hit ligger alla på olika nivåer, någon räknar på roten ur medan en annan sitter med potensekvationer.
– Jag fick en lapp om Mattecentrum från min lärare i våras, berättar Luul Adam Ali som ska börja nian i Skäggetorpsskolan. Vi ska ha nationellt prov nu när skolan börjat, det känns lite jobbigt.
Patrik Lundström är till vardags lärare och forskare i kemi på Linköpings universitet, men för några år sedan blev han sugen på att engagera sig vid sidan av jobbet och fastnade då för Mattecentrum.
– På universitetet har ju alla mina elever valt att läsa kemi, på Mattecentrum är det större variation på intresse och nivå, säger Patrik Lundström. Men egentligen är mycket sig likt när det kommer till att lära ut. Till exempel så funkar inte alltid en och samma förklaring på alla elever, och då behöver man hitta rätt sätt att förklara för just den här personen.
Trots att det är gratis har Mattecentrum lite olika publik såhär på sommaren jämfört med resten av året, då man också har verksamhet flera gånger i veckan. Inför skolstart kommer många som hamnat efter under terminen och som nu vill komma ikapp, medan det under terminerna framförallt är elever från studiemotiverade skolor som dyker upp.
– Det är en utmaning för oss, säger Isabelle Almskoug som är regionansvarig för mattecentrum. Första steget är att få in folk i klassrummet, sedan brukar resten rulla på. Vi vill göra matte roligt och lättillgängligt.