Parkeringshuset får namnet Neptunus och byggs utmed Hamngatan. P-huset – eller mobilitetshubben, som det kommunala fastighetsbolaget Sankt Kors kallar det – blir ett av de största i Linköping.
På nedersta våningen blir det inga parkeringsplatser alls, men däröver byggs sju parkeringsplan med plats för drygt 600 bilar. Som jämförelse har Druvan 684 platser, Akilles 615, Baggen 520 och Detektiven 440.
I bottenplanet planeras teknikutrymmen och en livsmedelsbutik på 1 200 kvadratmeter. Vem som ska driva den är ännu inte klart.
Till en början ska 22 av platserna anpassas för elbilar och en del platser är avsedda för bilpool. Cykelställ och kommunala hyrcyklar blir det också.
P-huset är främst tänkt för simhallsbesökare, affärskunder och de som ska bo i Folkungavallsområdet, men vem som helst får parkera där. De boende får inga särskilda, reserverade platser.
– Reserverade platser är ineffektiva. De utnyttjas för lite och det innebär att man får bygga fler platser än vad som behövs. Idag finns det fortfarande förhyrda platser i de andra p-husen, men det är något man sakta försöker komma ifrån, säger Niklas Hallkvist, projektledare på Sankt Kors.
NCC bygger p-huset på uppdrag av Sankt Kors. Den totala projektbudgeten ligger på 244 miljoner kronor. Tanken är att detta ska finansieras dels av parkeringsintäkter, dels av de företag som bygger i området.
Parkeringshuset – eller mobilitetshubben – ska enligt planerna öppnas i december 2022. Då har simhallen redan varit öppen i några månader, om tidsplanen hålls där.
– Har vi kommit tillräckligt långt kan vi öppna en del av parkeringshuset när simhallen öppnar. Det beror på hur stränga vintrarna blir. Alternativet är att ordna en tillfällig parkering i närheten, säger Niklas Hallkvist.
Kunde ni inte ha startat bygget tidigare?
– Det hade vi givetvis velat göra, men att bygga en ny stadsdel kräver sin planering och synkning.
När Serneke inledde simhallsbygget intill blev det stora problem med pålningen. Många betongpelare gick av och bygget försenades. Det tänker Sankt Kors och NCC undvika när p-huset byggs.
– Vi har valt att använda borrade stålpålar. Det innebär ett något högre pris, men det är en säkrare metod. Det är dessutom mycket tystare och det tror jag att de som bor på andra sidan Hamngatan uppskattar, säger Niklas Hallkvist.