Det är full koncentration utanför Agora i Skäggetorp. Här har barnen på lägret Teksommar byggt egna såpbubbelformar och nu ska de se hur bra bubblor de kan få till.
– Vi ser vem som kan göra den största och minsta såpbubblan, förklarar tolvåriga Shahd al Adwan, ett av barnen som deltar i lägret.
För andra året i rad anordnas lägret Teksommar för barn i åldrarna 7 till 12 år. Bakom initiativet står den unga trion Agnes Riedel, Kalle Flintberg och Erik Paulin som alla har studerat teknik på olika nivåer. I början av året fick de ett projektbidrag från Skandias stiftelse "idéer för livet" för att anordna lägren som hålls i både Linköping och Norrköping.
– Vi kände att det vore roligt om fler fick upp ögonen för teknik. Man börjar drömma om framtiden och jobb när man är i den här åldern. Vi vill inspirera barn under lägret till att välja en teknisk utbildning eller ett arbete i teknikbranschen senare i livet, säger Agnes Riedel.
Under tisdagen fick barnen på lägret testa på att bygga egna generatorer, något de visade upp med stor iver. Med hjälp av magneter, koppartråd och rörelse skapas energi som tänder en liten lampa. Senare ska de bygga små samhällen i kartong runt generatorerna för att lära sig att elen leder till något.
Shad al Adwan tycker det är kul att vara på teknikläger.
– Det bästa är att man får träna på teknik i sommar innan skolan. Vi får prova på saker och kämpa för att få fram det bästa.
Elvaårige Aryan Kumar vill bli astronom när han blir stor. Han berättar entusiastiskt om rymdens oändlighet och hur vi en dag kanske måste lämna jorden. Att lära sig teknik och samarbete på lägret är en bra grund för att få ett astronom-jobb förklarar han.
– Vi får samarbeta med varandra för att få fram en färdig produkt, det är det bästa. Det är alltid roligare när du gör något i grupp än när du är själv, säger Aryan.
För Agnes Riedel och de andra ledarna är det roligt att se barnens idéer. Ibland hittar barnen på lösningar ledarna själva inte tänkt på.
– Det är fantastiskt att få visa något man kan! Jag tycker om det lekfulla lärandet, det får bli kladdigt med såpbubblor och det gör inget att det blir fel. Det är kul om de får med sig någonting hem, att det känner att astronaut verkar kul, eller wow vad häftigt med ingenjörsyrket, det vill jag bli när jag blir stor, säger Agnes Riedel.