Ministern kom från Stockholm – invigde en bil i Linköping

Det tillhör inte vanligheterna att en infrastrukturminister inviger en bil. Men det var inte vilken bil som helst som Andreas Carlsson (KD), invigde i Linköping. Fordonet – värd 12 miljoner – ska göra våra vägar säkrare.

Infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlsson (KD), gör sig redo för att ta en åktur med den avancerade mätbilen som med hjälp av lidarskanner och 360-kamera kan mäta även omgivningen runt vägen och beskriva i 3D-modeller, så kallade digitala tvillingar.

Infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlsson (KD), gör sig redo för att ta en åktur med den avancerade mätbilen som med hjälp av lidarskanner och 360-kamera kan mäta även omgivningen runt vägen och beskriva i 3D-modeller, så kallade digitala tvillingar.

Foto: Zenaida Hadzimahovic

Linköping2024-09-23 20:00

Nyheten i korthet

  • Infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlsson (KD) invigde en avancerad mätbil värd 12 miljoner i Linköping.
  • Mätbilen kan mäta allt från små sprickor till ojämnheter på flera hundra meter, samt mäta ljud, temperatur och luftföroreningar runt vägytan. Den kan även skapa digitala modeller för att visa översvämningsrisker runt en väg.
  • Forskningsingenjör Thomas Lundberg förklarar att mätbilen kommer att användas av VTI för forskning i syfte att utveckla mätteknik. Det finns även fem liknande bilar runt om i landet som mäter vägytorna och skickar status på det svenska vägnätet.

Infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlsson förklarade bilen invigd i VTI:s lokaler i Linköping – till ljud av pampig musik och med rökeffekter.

Det handlar om en av världens mest avancerade bilar utrustad med en forskningsplattform som ska användas för att undersöka olika vägytor. Allt från sprickor på en millimeter till ojämnheter på flera hundra meter ska kunna mätas. Fordonet kan bland annat också mäta ljud och temperatur runt vägytan och kontrollera hur förorenad luften är.

undefined
Rök och hög musik: Här inviger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlsson (KD), en bil värd 12 miljoner kronor, i Linköping.

Enligt Thomas Lundberg, forskningsingenjör på VTI som har jobbat länge med forskningsplattformen, utförs mätningarna främst för att göra framtidens infrastruktur och trafik säkrare och mer hållbar:

– Flera praktiska tillämpningar är kopplade till klimatförändringen och risken för extremväder. Plattformen kan till exempel användas för att mäta sättningar i vägbanor i samband med häftiga regn. Den kan också användas för att skapa digitala modeller för att visa översvämningsrisker runt en väg.

Bilen och utrustningen kostar tolv miljoner kronor.

Räcker det med en mätbil i ett så stort land?

– Den här bilen kommer att användas av VTI för forskning i syfte att utveckla mätteknik så att vi vet vad vi ska åtgärda. Det finns ytterligare fem liknande bilar runt om landet som mäter vägytorna och skickar status på det svenska vägnätet, säger Thomas Lundberg.

undefined
– Det är bara fantasin som sätter gränser för vad forskningsplattformen kan användas till, säger forskningsingenjör Thomas Lundberg.

VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, är ett oberoende forskningsinstitut inom transportsektorn.

Karta: VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!