Infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlsson förklarade bilen invigd i VTI:s lokaler i Linköping – till ljud av pampig musik och med rökeffekter.
Det handlar om en av världens mest avancerade bilar utrustad med en forskningsplattform som ska användas för att undersöka olika vägytor. Allt från sprickor på en millimeter till ojämnheter på flera hundra meter ska kunna mätas. Fordonet kan bland annat också mäta ljud och temperatur runt vägytan och kontrollera hur förorenad luften är.
Enligt Thomas Lundberg, forskningsingenjör på VTI som har jobbat länge med forskningsplattformen, utförs mätningarna främst för att göra framtidens infrastruktur och trafik säkrare och mer hållbar:
– Flera praktiska tillämpningar är kopplade till klimatförändringen och risken för extremväder. Plattformen kan till exempel användas för att mäta sättningar i vägbanor i samband med häftiga regn. Den kan också användas för att skapa digitala modeller för att visa översvämningsrisker runt en väg.
Bilen och utrustningen kostar tolv miljoner kronor.
Räcker det med en mätbil i ett så stort land?
– Den här bilen kommer att användas av VTI för forskning i syfte att utveckla mätteknik så att vi vet vad vi ska åtgärda. Det finns ytterligare fem liknande bilar runt om landet som mäter vägytorna och skickar status på det svenska vägnätet, säger Thomas Lundberg.
VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, är ett oberoende forskningsinstitut inom transportsektorn.