Här är Linköpings farligaste cykelövergång

Utfarten från Barhäll är en av Linköpings farligaste cykelöverfarter. Här har elva allvarliga cykelolyckor inträffat de senaste fem åren enligt polisens statistik.

Skymd sikt. Cyklister från höger är nästan omöjliga att se innan de ligger på motorhuven. För att se bilarna från vänster måste man köra ut på cykelbanan.

Skymd sikt. Cyklister från höger är nästan omöjliga att se innan de ligger på motorhuven. För att se bilarna från vänster måste man köra ut på cykelbanan.

Foto: Johnny Gustavsson

Linköping2016-09-13 09:30

Att svänga ut från Sparvgatan i Barhäll till Grenadjärgatan är inget för nervöst lagda bilister. Åt höger ligger pizzeria Bari och skymmer sikten så att föraren inte ser cyklister som kommer inifrån centrum. Och för att se bilarna som kommer från vänster måste man köra ut på cykelbanan för att se förbi träden på Grenadjärgatan.

– Det är en av de mest olycksdrabbade korsningarna i Linköping när det gäller kollision mellan cykel och bil enligt polisens statistik. De senaste fem åren har det varit elva olyckor som varit så allvarliga att de blivit polisanmälda, berättar Rolf Eklund, sekreterare i Barhälls egnahemsförening.

Redan 2007 lämnade föreningen in den första skrivelsen. Då fick man löfte om en cykeltunnel under Industrigatan med anslutning till Tjädergatan senast 2011. Men sedan dess har inget hänt. Nu har man tröttnat på att vänta och har samlat in 400 namnunderskrifter från de 180 hushållen i området.

– Det finns anledning att titta på det här igen, säger Elias Aguirre (S), ordförande i Samhällsbyggnadsnämnden.

Men "tittat på det" har Linköpings politiker gjort flera gånger. Kommunen har utlovat åtgärder två gånger, för att sedan göra en kovändning och besluta sig för att göra ingenting. En anledning till att göra mer än att titta på ärendet den här gången är att kommunen stämplat cykelbanan på Grenadjärgatan som "expresscykelstråk".

– Det finns fördelar med det för oss som cyklar. Bland annat är det är jättefint vintervägunderhåll. Nackdelen är att hastigheten blir högre och att det blir ännu fler cyklister, och det har man inte tagit hänsyn till alls, säger Rolf Eklund.

En annan faktor som påverkar hastigheten är elcyklar. Reklamen lockar med ständig medvind. Men högre fart gör att fler cykelbanor måste ses över.

– Den utvecklingen följer vi nära för att kunna se till att cykelbanorna håller en tillräckligt bra standard. Linköping är en bra cykelstad, och vi vill att den ska fortsätta utvecklas. Men det går ganska fort inne i städerna, och därför tittar vi på hur vi ska kunna separera gång- och cykelstråk tydligare, säger Elias Aguirre.

Elias Aguirre hävdar att kommunen varit noggranna med att prioritera gång och cykeltrafiken före biltrafiken. Framförallt i innerstaden, och det här området menar man hör till den växande innerstaden. Men när cyklar och bilar kolliderar på grund av dålig sikt och dålig trafikplanering är det till syvende och sist alltid cyklisten som drabbas hårdast.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om