Det är konsultkoncernen Projektengagemangs senaste rapport, Samhällsbarometern, som visar vad invånarna i landets 20 största städer tycker om kollektivtrafiken på sina hemorter. Cirka 3 300 svenskar deltog i undersökningen.
I Karlstad, som toppar listan, anser 81 procent att kollektivtrafiken fungera bra.
Tätt efter, på andra plats följer Linköping där motsvarande siffra är 79 procent.
– Oerhört glädjande, säger stadsmiljöchef Jonas Sjölin. Det visar att vi varit framgångsrika med vår målbild, att kollektivtrafiken ska främjas och ges förutsättningar till en fortsatt bra utveckling.
Sommarens kanske största förändring som påverkade busstrafiken i stadskärnan, att Storgatan delvis gjordes om till gågata, har resulterat i flera glada tillrop, uppger Sjölin.
– Vi kommer att lyssna med Östgötatrafiken och medborgarna och ta in deras synpunkter. Vi tänker stödja oss på utvärderingen, men om den inte visar på något särskilt är vi fortsatt positivt inställda till att sommargågatan återkommer nästa år.
Mattias Näsström, trafikoperativ chef på Östgötatrafiken, gläds åt Linköpingsbornas nöjdhet.
Samtidigt menar han att man står inför flera utmaningar i framtiden.
– Linköpings är en mycket expansiv stad som växer med nya stadsdelar. Här ska samspelet mellan kollektivtrafiken, bilister, cyklister och fotgängare fungera på ett bra och säkert sätt.
För att göra kollektivtrafiken än mer attraktiv måste bussarna ges förutsättningar att snabbare ta sig fram på stadens gator, menar Näsström.
– Fler separata bussfiler och prioriterade ljussignaler är ett sätt att lösa det på, säger han.