Sverige-vd:n Per Lovatt ser lite nervös ut när kranföraren låter den 85 ton tunga autoklaven – en sorts ugn för härdning i vakuum – lätta från marken. Ugnen svävar mot ett stort hål i fabrikstaket, där den ska lyftas in.
– Vi har förberett det här i månader, så inget ska kunna gå fel. Men vinden är lite byig, konstaterar Lovatt oroligt.
Det här måste väl ändå vara enklare än att placera satelliter i rymden?
– Haha, jodå ... Men satelliter är det vi är bra på. Det här har vi aldrig gjort förut.
En stund senare kan han andas ut. Autoklaven står på plats, placerad med centimeterpassning på fabriksgolvet.
Den helt nybyggda lokalen är den första av tre som Beyond Gravity bygger i Cavok District, det nya företagsområdet vid Linköpings flygplats. När allt är klart kommer företaget ha 14 000 kvadratmeter här, och all verksamhet flyttar då från de nuvarande lokalerna vid Saab.
Företaget växer snabbt.
– För ett år sedan var vi 130–140 anställda. Nu är vi 240 och i de nya lokalerna kommer nästan 300 personer att arbeta, berättar Per Lovatt.
Beyond Gravity tillverkar så kallade dispensers, som gör det möjligt att skicka upp så många som 50 satelliter med en och samma bärraket – och släppa ut dem en efter en i rätt omloppsbana runt jorden.
– Vi finns i sex länder, men det är i Linköping vi växer snabbast. Här har vi byggt upp en kunskapsbas i över 40 år. Det började i Saab och fortsatte med Ruag Space, säger Per Lovatt.
I den nya anläggningen kan produktionen fördubblas. Och det behövs, för företaget har rott hem en jätteorder. Amazon ska skicka upp 3 236 bredbandssatelliter med hjälp av Beyond Gravitys system.
– Vår nya fabrik ger oss ett försteg gentemot andra företag, så vi räknar med fler beställningar, säger Lovatt.
Vad kostar anläggningen?
– Jag kan inte ge en exakt summa, men det är åtskilliga hundra miljoner. Bara autoklaven kostade 2, 6 miljoner euro.
Autoklaven – jätteugnen – är en rejäl strömslukare som kräver en egen transformator inne i fabriken.
– Men vi kommer att ha solpaneler på hela taket för att producera så mycket el vi kan, säger Lovatt.
Taket ja... Efter jättelyftet gapar nu ett stort hål mot himlen.
– Vi börjar arbetet med att bygga igen taket nu direkt och fortsätter i helgen tills det är klart, berättar projektledare Jacob Gyllentri.