Dubbeldäckaren X40, också kallad InterCity, som åker sträckan Linköping-Stockholm-Uppsala-Gävle har använts i ungefär 20 år. Men nu har de upprustas och moderniseras.
– Sittplatserna är bekvämare och borden är större så det blir enklare att använda en dator eller läsa en bok. Vi har också flyttat eluttagen så de är i mitten av sätena. Kärnan för resenären är just sittplatsen. Så vi har jobbat med att få en så bra arbets- och studieplats samtidigt som det är en reseplats, säger Peter Kraméus, kommunikatör på SJ.
Upprustningen påverkar inte bara resenärerna, utan också personalen. Det kommer nämligen bli enklare att städa alla utrymmen. Till exempel går sätena att lyfta upp så det ska bli enklare att komma in under.
– Det har varit ett problem att få sittplatserna helt rena. Nu är det fräschare så för oss kommer det bli roligare att jobba och det hoppas jag passagerna också märker av, speciellt de som reser ofta, berättar medarbetaren Sanna Jonsson.
Toaletterna har också uppdaterats.
– En av sakerna som har förenklas är tvåldispensern som ska vara lätt att använda och att byta ut. Något annat som är förbättrat är sopnedkast och hållaren för pappershanddukar, säger Jacob Åhgren Thörnblad, projektledare på SJ.
Ett av tågen har också utrustats med cykelplatser och i framtiden är det tänkt att man ska kunna boka platserna.
– Då måste alla ha plats för cyklar samt att vi har fler tåg av den här sortens i trafik. Annars kommer det inte att gå, berättar Peter Kraméus.
Men hur har SJ tagit reda på vad som behövde upprustas då? Det är genom bland annat undersökningar med tågresenärer och pendlarföreningar.
– Vi har också sett själva vad som behöver göras samt att medarbetare ombord kommer med inspel. Allt har vi sammanvägt om valt ut det allra bästa, säger Jacob Åhgren Thörnblad.
Hur mycket har det här kostat?
– Jag har inga siffror men det handlar om hundratals miljoner, säger Peter Kraméus.
Det finns totalt 27 X40-tåg som har uppdaterats. Den första sätts i bruk om två veckor. Efter det kommer en ny börja rulla varje månad. Utöver dem existerar också 15 stycken med två vagnar och SJ har diskuterat om dessa också ska renoveras men har inte tagit ett beslut än.