Enligt branschorganisationen Bil Sweden såldes 300 983 nya personbilar i Sverige under 2021. En förbättring i jämfört med året innan men fortfarande på en lägre nivå än före coronapandemin. Samtidigt utgjorde de laddbara bilarna 45 procent av nyregistreringarna vilket går att jämföra med 32 procent året innan. Utvecklingen under året beskrivs som rekordstark.
Pär Stjärnberg, vd på Rejmes i Linköping, bekräftar ökningen. Enligt honom var sju av tio bilar som företaget privatleasade i december laddbara.
– Det är den stora förändringen och klart starkaste trenden just nu, att bilarna ska ha sladd och någon typ av eldrift. Försäljningen har tagit fart dramatiskt under 2021 och det kan bero på att den nya generationen laddhybrider når en större kundkrets. Istället för en räckvidd på ungefär 5 mil har de en räckvidd på 7-8 mil i dag, berättar han.
– En annan stor förändring är att fler väljer att privatleasa och det tror jag beror på bristen av långsiktighet i politiska beslut. Skattehöjningar och skatteomläggningar skapar en osäkerhet hos de som ska investera.
Trots pandemin och bristen på halvledare, det vill säga de datachip som finns i nästan all elektronik, menar Stjärnberg att Rejmes försäljning under 2021 nådde en bra nivå. Nyregistreringarna minskade men kompenserades av en ökad begagnatförsäljning.
– 2015 till 2019 var exceptionella år för bilbranschen men under 2020 och 2021 har försäljningen varit som under ett normalår. Nybilsförsäljningen har påverkats av pandemin då fler köpte begagnat. Förklaringen sägs vara att många inte ville åka kollektivtrafik och att fler valde att semestra i Sverige, förklarar vd:n.
Hur påverkas ni av halvledarbristen?
– Vi är inte jättehårt drabbade av långa leveranstider, det finns kollegor som har det värre, men i normala fall får du hem en ny Volvo inom fyra månader någonstans. Nu är vi snarare upp i sex-åtta månader, svarar Stjärnberg och fortsätter:
– Sedan innebär det såklart en kundstörning. För oss är det dagliga besvikelser över att, på grund av de långa och osäkra leveranstiderna, inte kunna ge våra kunder ett korrekt leveransbesked men samtidigt möter säljarna en stor förståelse från kunderna.
Bilbörsen, en annan aktör på bilmarknaden i Linköping, har också märkt av det ökade intresset för elbilar. Enligt vd:n Max Hansson är cirka 70 procent av företagets nyregistreringar, av märket Kia, elektrifierade.
– Privatleasingen har ökat enormt för oss och det handlar framförallt om elektrifierade bilar. Det har verkligen tagit fart under 2021, säger han.
I tider som är osäkra, med coronapandemin som den stora orsaken, menar Hansson att leasingen är mer attraktiv.
– Man behöver inte ta ansvar för andrahandsvärdet, man behöver inte betala kontantinsats och så får man en tydligare bild av sina bilkostnader. Man vill som köpare ha trygghet, man vill veta vad det kostar och man vill inte ta några risker, konstaterar vd:n.
Även Bilbörsen vittnar om en bra försäljning under 2021, trots halvledarbristen.
– Vi kanske har haft det mer förspänt än många andra men självklart känner vi av bristen. Vi har längre leveranstider nu än vad vi är vana vid och beroende på modell är det mellan en vecka och fem månader. Vanligtvis är det i snitt en månads leveranstid.
– Det enda orosmolnet inför 2022 är väl att bristen ska förvärras, fortsätter Hansson.