I söndags kväll slog halkan till med full kraft i Östergötland med ett 20-tal trafikolyckor på E4 som resultat. På tisdagsmorgonen var det återigen rejält moddiga vägar i länet, vilket orsakade ett antal olyckor på motorvägen.
Som om det inte vore nog med besvärligt väglag har räddningspersonalens arbete försvårats av bilister som inte visat hänsyn vid olycksplatserna, enligt polisen.
Christer Wiktorsson, vakthavande befäl, var mycket irriterad när Corren pratade med honom på söndagskvällen:
– Ambulanspersonal har inte vågat gå ut ur bilarna eftersom folk kör så fort. Man måste visa bättre hänsyn och sakta ner när polis, räddningstjänst och ambulans jobbar vid olyckor, sa han.
Blåljus räcker inte
Ulf Kron, inre befäl vid räddningstjänsten i Östra Götaland, bekräftar problematiken med bilister som har alldeles för bråttom när väglaget är besvärligt.
– Man måste lära sig att lugna ner sig i trafiken när det är sådant väglag. Bara för att man har sett en saltbil kan man inte ta för givet att det är halkbekämpat, säger han.
När räddningstjänsten kommer till en olycksplats på motorvägen strävar man efter att få till en bra avspärrning så snabbt som möjligt. Det är helt nödvändigt för att få ner hastigheten bland bilisterna, enbart blåljus får inte trafikanterna att lugna ner sig, enligt Ulf Kron.
– Ser man ett blåljus bör man passera i max 30 kilometer i timmen, men om inte vi får till en chikan med våra fordon är det folk som passerar i höga hastigheter, säger han.
Svårt för ambulansen
Räddningstjänsten åker alltid med flera stora fordon till olycksplatser och kan därmed ställa upp ett som skydd för personalen. Värre är det för ambulansen som ibland kommer ensamma till olycksplatser i fordon som inte är större än minibussar.
– Generellt sett upplever vi att respekten för blåljusverksamhet har minskat, säger Lotta Smith, kommunikationsansvarig på Falck ambulans.
Att olyckorna skulle bero på bristfällig halkbekämpning är inget som varken polisen, räddningstjänsten eller ambulansen skriver under på. NT har pratat med Torsten Ottosson, arbetsledare på Svevia som sköter väghållning på bland annat E4 i länet. I söndags skickade han ut samtliga tolv bilar på vägarna.
– Det går inte att hålla hela E4 fri från halka när det finns mycket vatten på vägen och det fryser på. I så fall skulle vi behöva ha en hel flock med saltbilar. Men vem vill betala det? frågar han sig i tidningen.