Hans app ska göra taxiresor tryggare

Många unga tjejer drar sig för att sätta sig ensamma i en taxibil en sen kväll med en främmande manlig chaufför. Samtidigt tillämpar taxibolag ett strikt kösystem där kunden inte har möjlighet att välja chaufför. Det vill Afshin Fononi ändra på.

Kundens val. Vid bokning av en körning dyker alla lediga taxibilar i området upp på skärmen. Samtliga får lägga en offert, varefter kunden kan välja den chaufför hen önska åka med. Foto: Caroline Nordvall

Kundens val. Vid bokning av en körning dyker alla lediga taxibilar i området upp på skärmen. Samtliga får lägga en offert, varefter kunden kan välja den chaufför hen önska åka med. Foto: Caroline Nordvall

Foto:

Linköping2016-08-07 16:10

De senaste åren har debatten om säkrare taxiresor växt sig allt starkare. Över hela världen har nätverk byggts upp för att göra taxiresan tryggare för kvinnor: Rosa taxi i Dubai, Women’s Company Taxi i Iran och nu senast Chariot for Women som lanserades i USA i april i år. Vi har tidigare berättat om Amanda Nyberg i Linköping som vill starta ett taxibolag för kvinnor och HBTQ-personer. Samma tanke har slagit Afshin Fononi, som själv har 15 års erfarenhet från taxi- och limousinbranschen. För två år sedan lämnade han förarsätet för att lägga all energi på att utveckla en app som ger kunden större frihet kring val av chaufför.

– Från kundens sida vill man åka hem på ett tryggt sätt. Det händer ofta att folk ringer och har specifika önskemål på chauffören, som att ”vi vill ha en chaufför som förstår oss, en chaufför som hittar adressen…” - och många tjejer vill ha en kvinnlig chaufför. Men det får man inte efterfråga i dagens läge. Taxibolagen måste gå enligt kösystemet och välja den förare som står på tur, annars kan man råka i knipa hos Diskrimineringsombudsmannen, säger han.

Appen, som just nu är inne i den avslutande utvecklingsfasen, kringgår problemet med dagens traditionella kösystem. Istället för att taxibolagen skickar ut nästa chaufför på tur, får nu kunden själv välja vem hen vill åka med. När en kund lägger in en bokningsförfrågan, registreras det hos alla taxibilar som befinner sig i närheten, och som är anslutna till systemet. Chaufförerna har då några minuter på sig att lägga en offert, varefter systemet väljer ut de fem bästa offerterna, som kunden får ta del av. Först efter att kunden har valt vem hen vill åka med får chauffören tillgång till kundens telefonnummer och kan ringa upp för att boka in körningen. Afshin Fononi beskriver det som att det kommer att starta ”ett krig” mellan chaufförerna – men att det för kundens del är jättebra.

– Det blir som en budgivning mellan chaufförerna. Som kund får du en full beskrivning över bilarna och chaufförerna, med bild, tidigare erfarenhet, vilket språk hen pratar och så vidare. Du kan även kolla på förarlegitimationen och kanske fota av den och skicka en bild till en kompis så att det känns tryggt. Alla körningar sparas, vilket är smidigt om du skulle tappa eller glömma något i taxin, då kan du enkelt gå tillbaka i statistiken.

I dagsläget har Afshin Fononi ett 40-tal chaufförer anslutna till appen. Men inte en enda kvinnlig chaufför.

– Det här är en väldigt mansdominerad bransch. Det är dåligt avlönat, dåliga arbetstider och riskabelt att som ensam kvinna att vara själv i en bil med flera män. Jag kan säga att det inte finns några kvinnor som kör nattaxi – kanske i storstäderna – men i andra delar av landet finns det inga pengar att tjäna.

Han fortsätter att prata om den höga omsättningen på chaufförer i taxibranschen, och hur arbetsgivare många gånger inte bryr sig om att titta på ett intyg för någon som kanske bara stannar en månad eller två.

– Hos oss har alla taxichaufförer taxilicens. Vi knyter inget särskilt bolag till oss, utan alla med en licens kan ansluta sig. Vi kommer även att kräva en årlig poliskontroll. Det gör inget taxibolag idag, de ser mellan fingrarna på grund av att det är så stor brist på chaufförer.

Appen Drivers Online lanseras i början av september och finns inledningsvis tillgänglig via Android.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!