Under våren lanserades Husappen, ett digitalt verktyg för husägande. Byggnadskonstruktören och Linköpingsbon Jimmy Wärn, en av skaparna bakom appen, beskriver den som ett sätt att modernisera och förenkla husägandet.
Folk har ju ägt hus i alla år. Varför behövs en app till det?
– Den svenska husägartraditionen är så vansinnigt analog. Många sparar kvitton i skokartonger på vinden eller hoppas att kylen ska gå sönder precis efter lön. Med en app där allt kan registreras vet du när något behöver göras och hur mycket du behöver spara.
Jimmy beskriver resan från idé till färdig app som en lång men rolig process.
– Vi har jobbat med appen vid sidan av våra vanliga jobb. Det har tagit oss tre år, men även om vi har jobbat hårt har det aldrig känts som ett jobb. Det har alltid varit motiverande och kul.
Idén bakom Husappen växte fram när Jimmy själv köpte hus för några år sedan.
– Jag märkte att det saknades en tydlig underhållsplan. Jag hade många frågor till mäklaren och framstod nog som en jobbig köpare. I den professionella fastighetsbranschen finns allt dokumenterat, och det ville jag ta med mig in i mitt eget husägande.
Från början var Husappen ett excelschema över Jimmys egna husresa, med genomfört arbete, kostnader och framtida projekt. Sedan insåg han att samma typ av dokumentation skulle vara användbar för de flesta.
– Om vi kunde omvandla schemat till en app skulle det bli användbart för så många fler. Jag pitchade idén till Emil Zeilon Rosendahl och Allan Näslund, som båda fanns i mitt nätverk sedan tidigare, och de tyckte att det lät spännande.
Tillsammans har de arbetat utifrån sina respektive styrkor. Jimmy har tagit fram innehållet, Allan har jobbat med design och användarvänlighet och Emil har programmerat.
– Vi kompletterar varandra väldigt väl. Jag kan inget om deras värld och de kan inget om min. Ingen av oss hade kunnat göra arbetet på egen hand.
Vad har varit den största utmaningen?
– Jag minns att jag frågade varför det här inte hade gjorts innan, men det förstod jag ju efter tre år. Det är rätt mycket jobb och tar mycket längre tid än man tror. Oförutsedda problem dyker upp och kräver tålamod och motivation. Det är nog lätt att ge upp när man stöter på något som känns omöjligt.
Jimmy har än så länge sett ett stort intresse bland användarna och har höga förhoppningar inför framtiden.
– Vi hoppas på att bli en naturlig del av husförsäljningen.