Det är en exalterad nyföretagare som möter upp i Trädgårdsföreningen i Linköping. Väderleksprognosen utlovar sol de kommande dagarna. Adam Lindgren ska få ägna sig åt det han tycker är allra roligast med firman: marknadsföring. Tillsammans med en kompis ska han ut till klipporna och fota och filma. Materialet ska spridas på Facebook och Instagram.
– Nu börjar jag känna mig lite hemma i det här med att ha företag. Men fram till nu har det varit väldigt mycket sitta inne, lära sig olika program i datorn och mycket prat med revisorn. Det kan bli ganska tungt i längden, säger Linköpingssonen som planerar att flytta tillbaka till hemstaden efter ett par år i Stockholm.
Firman registrerades redan för ett och ett halvt år sedan. Kärnverksamheten är att designa fritidskläder för unga som gillar äventyr. Först nu har det ramlat in några ordrar på hemsidan. Att affärerna inte tog fart av sig självt efter en statusuppdatering på Facebook blev en bitter läxa för 27-åringen. För mycket självförtroende och för lite självkännedom satte käppar i hjulet, berättar han.
Adam beskriver sig själv som en väldigt stressad företagare. Det har bland annat lett till en chockhög fraktkostnad på ett parti kläder från Kina. Otålighet fick honom att välja flygfrakt i stället för båt. Det försöker han nu hantera genom att "leva på existensminimum och ha två extrajobb".
– Det allra svåraste är den mentala berg och dal-banan. Ena dagen får man in en bra prototyp och firar. Nästa dag kommer en skyhög räkning och man bryter ihop. En gång var jag deppig i tre veckor och frågade mig själv vad jag hade gjort med alla mina besparingar.
Full fart i den svenska ekonomin betyder ofta lågkonjunktur för nyföretagande. Två tydliga exempel är de ekonomiska kriserna på 90-talet och för tio år sedan. Bristen på jobb fick registreringarna att skjuta i höjden hos Bolagsverket. Samma logik gäller i dag. Under rådande högkonjunktur är andelen nya bolagstecknare något mindre än vanligt.
Men för Adam Lindgren spelade konjunkturen mindre roll. Han har velat starta egen ända sedan han var 15. Allt var svårt och nytt i början. Enda alternativet var att ta tjuren vid hornen.
– Personer i min närhet hade väldigt mycket synpunkter, till exempel sa de att mina idéer om marknadsföring inte gjorde ett seriöst intryck. Man lyssnar mycket på andra i början och försöker anpassa sig. Men till slut tänkte jag att jag måste strunta i det! Det måste vara kul och jag måste göra det här på mitt sätt, säger Adam.
Företagandet har blivit en kurs i självkännedom. Adam har tvingats erkänna för sig själv att han inte kan allting. Att det är viktigt att be om hjälp. Och att man bryter ihop, och kan gå vidare.
– Jag har blivit mycket mer känslosam och vågar visa det också. I början trodde jag det var viktigt att säga att det går bra även om man hade motgångar. Men det blir för tungt att bära till slut. Om fler pratade om svårigheterna skulle det bli enklare för nya företagare, säger Adam.
Inför hösten har han gett sig själv en mental läxa. Lyssna mer på ängeln på ena axeln. Den där djävulen på andra sidan har haft för mycket att säga till om den senaste tiden.