På fredagen den 9 april när det blåste så kraftigt var en av de drabbade blomsterhandeln Sjöviks blommor. Det stora växthuset, som även är butikslokal, fick stora skador. Butiksägaren Camilla Hansson med maken Thomas försökte ha öppet som vanligt på lördagen, men de flesta blommor hade förstörts av ovädret. Stamkunderna kom ändå och handlade av det som fortfarande gick att sälja, exempelvis jordsäckar. Paret talar varmt om sina kunder.
– De har verkligen ställt upp, säger Camilla.
Vassa skärvor föll in i växthuset när takskivorna krossades av vinden och stora bitar flög iväg. Thomas stod i växthuset när det hände. Innertaket av trä ovanför kassaområdet räddade honom från att skadas.
– Det var en skräckupplevelse, säger Thomas.
Blomsterbutiken grundades av Camillas farfar, men sedan 90-talet är det Camilla som driver företaget. Under pandemin har försäljningen ökat. Även personer i riskgrupp vågar sig dit. Vindens framfart var därför ett hårt bakslag för framgångarna.
– Jag vill verkligen inte ge upp, det är mitt allt, säger ägaren Camilla.
Förutom skadorna på växthuset, gick hela helgens försäljning förlorad. Under onsdagseftermiddagen reparerades växthuset av montörer från Eskilstuna. De sex meter långa takskivorna krävde särskild transport och paret är lättade över att det ändå gått så fort att få skadorna åtgärdade.
– På fredag (16 april) kommer nya leveranser med blommor, så då öppnar vi igen, säger Camilla.