"Tänk dig att du är en 7-årig pojke som kommer från badhuset full av bus och energi. Leka tafatt med brorsan och klättra på staket är vad du har på hjärnan. Jag blir förvånad om en olycka inte händer där. De har i stort sett byggt en dödlig lekplats för busiga barn."
Så skriver en anonym Linköpingsbo i ett mejl till Corren. Det handlar om Neptunus, parkeringshuset som byggts vid den nya simhallen och nyligen invigts. Staketen han syftar på är som lägst 110 centimeter höga och finns runt taket på den sju våningar höga byggnaden.
Roland Betnér har också kontaktat Corren. Han är pensionerad psykoterapeut och har arbetat mycket med suicidprevention, alltså att förebygga självmord.
– Jag fick hjärtat i halsgropen när jag såg hur det ser ut på taket. Det här är helt katastrofalt ur säkerhetssynpunkt och jag tycker att p-huset ska stängas tills det är åtgärdat, säger han.
Roland Betnér hänvisar till en rapport från Sveriges kommuner och regioner (SKR) som lades fram 2019. Där uppmanas alla kommuner att tänka suicidpreventivt när man bygger mer än fyra våningar högt, och bland annat installera minst 180 centimeter höga staket.
– Flera kommuner arbetar aktivt med det här. Till exempel Jönköping, som har med aspekten i sin planering och har åtgärdat en del äldre, farliga staket, säger Roland Betnér.
På delar av p-huset Neptunus finns en smal avsats utanför staketet. Roland Betnér ser en risk i att tonåringar kan få för sig att klättra omkring där.
– De kan göra det för att till exempel klottra eller bara för att de tycker att det är spännande. I den åldern saknar man ofta ett risktänkande, säger han.
Neptunus har byggts av det kommunala bolaget Sankt Kors. Där hänvisar företagets vd Anna-Maria Jakobsson till att man följt föreskrifter och allmänna råd i Boverkets byggregler och att p-huset – inklusive staketet – därmed är byggt i enlighet med plan- och bygglagen.
Däremot har inte suicidrisken beaktats när Neptunus planerades och Jakobsson skriver att säkerheten nu ska utredas:
"I det fortsatta arbetet tar vi stöd i SKR:s rapport. SKR beskriver goda exempel och erfarenheter från flera svenska kommuner. Det vi ska göra nu är att se om dessa erfarenheter är tillämpbara i det här sammanhanget och vilka lärdomar vi kan dra. Vad det i så fall skulle innebära för åtgärder är för tidigt att säga."