Vi har tur som får träffa Magnus Frejd i hans motortralla mitt på dagen. För de som röjer, lagar och plogar våra tågspår jobbar nästan alltid natt. Klockan 22 till 06, året runt.
– Just nu jobbar vi dag ett tag, och det är inte så dumt, säger Magnus Frejd. Han har kört motortrallan i tre år nu, och ser väldigt hemtam ut där han sitter högt över spåret bakom alla spakar och knappar. Det är inte så lite cockpitkänsla i den här maskinen.
Tidspress i snön
Boxholmsbon Magnus Frejd jobbar åt Strukton Rail, den entreprenör som håller södra stambanan ren på Trafikverkets uppdrag. Han snöröjer på sträckan Norrköping – Mjölby, men har kört trallan så långt som till Alvesta. Det är tiden som styr jobbet. Den dyrbara spårtiden som säljs till företagen som kör tåg. Och tågen går mest på dagen. Natten tillhör servicearbetarna, men det betyder inte att de har gott om tid.
– Det kan bli en del press om det är mycket snö, och man vet att man måste få rent växlarna för att tågen ska gå i tid. Blir vi inte klara står tågen still, och då blir det mycket kostnader åt alla håll, säger Magnus Frejd.
Liten men stark
En motortralla som Sjölanderstrallan är ett litet, men starkt, dieseldrivet lok. Den kan både röja buskar, ploga snö, röja skrot och dra tunga lass. På taket sitter en kran, och längst fram sitter en borste och en plog.
Inne i trallan är det varmt och rätt mysigt, på sitt eget sätt. Alldeles bakom förarplatsen finns både sittplatser med klassikt, uppfällbart tågbord och ett pentry med kaffebryggare. Det går åt, för det blir långa timmar i kalla vinternätter.
Maskinförarna jobbar inte ensamma i trallan, i lag om två. Det behövs för att kunna styra de två plogvingar på var sida om trallan. Den vänstra kontrolleras av lokföraren, den högra av bisittaren i stolen bredvid. Magnus Frejd förklarar:
– Vi måste hela tiden hålla koll och vinkla om dem i fall det är en stolpe eller något annat hinder i vägen.
Skottar för hand
Det känsligaste på spåren är växlarna. Ofta räcker det inte att trallan kör igenom växeln och borstar bort all snö. Då är det bara för Magnus Frejd och hans sällskap att hoppa ut och skotta i strålkastarskenet från fordonet.
– Det kan ju vara ett X2000 som tappar en isbit som kilar fast sig i växeln, det får vi ta bort för hand.
Orolig är han inte när han står på spåret och skottar.
– Nej, trafikledningscentralen stänger av spåren där vi arbetar. Det är ju också de som ser vilka växlar som kärvar, och de kallar ut oss till rätt ställen.
Så om ditt tåg går i tid i snöstormen är det Magnus Frejd och hans arbetskamrater som varit på det rätta stället.
013-280 170