Det var inför sin egen studentresa som entreprenören och den dåvarande Sjögestadsbon, Carl Lucas Löfgren, vaknade. Året var 2011 och om någon vecka skulle han ta studenten från Folkungaskolan. När han satt och planerade resan till Turkiet med sina vänner märkte han att det inte fanns något renodlat reseföretag som var nischat mot ungdomar och studenter. Han såg en efterfrågan där marknaden saknade ett utbud.
– Så ett år senare startade jag och min bror företaget Nordic invasion, säger Carl Lucas Löfgren, grundaren och delägaren till företaget, när Corren når honom på telefon från Ayia Napa.
Nu har tolv år passerat och bröderna har bildat koncernen Scandinavian travel group där Nordic invasion ingår. Utöver festresor till Europas populära festorter anordnar de också skidresor till franska alperna, nöjeskryssningar samt driver en bartenderskola på Cypern.
Inom koncernen har de 15 heltidsanställda och ungefär 30 personer har säsongsjobb på de olika orterna dit Nordic invasion arrangerar resor till, berättar Carl Lucas Löfgren. I dag landar priset på en studentresa till exempelvis Ayia Napa med bolaget någonstans mellan 6000 – 15 000, priset varierar beroende på datum, varifrån du reser och kanske framför allt vilket hotell du väljer. I snitt brukar summan landa på 8500 kronor.
2024 kommer att bli ett rekordår för koncernen.
– Vi kommer att omsätta över 100 miljoner kronor, säger Carl Lucas Löfgren.
Hur känns det?
– Det känns jättekul. Vi har jobbat stenhårt för det här. Det har blivit lite som ett barn man bryr sig om och som man ser växa.
Men när bolag växer behövs en större och starkare administration, man måste kunna hantera tillväxten utan att få växtvärk.
– Det är i det den största utmaningen ligger. Att hålla samma service och samma kvalité trots att vi fått fler resenärer, säger Carl Lucas Löfgren och fortsätter:
– När vi började 2012 hade vi 75 personer samtidigt på en destination. När vi är som flest nu kan vi vara 2000 personer på en destination. Det är klart att det blir en helt annan administration och hantering men också ett annat arbete på plats med guider.
Pandemin måste ha varit tuff för er?
– Det var den. Vi fick ju skala ner på allt och försäljningen samt omsättningen sjönk rejält. Vi kunde bara ha ett par resor och under begränsande omständigheter så det var absolut jättetufft, men på ett sätt lite lärorikt. Det går inte att ta något givet.
Det finns ju rätt många föräldrar som blir oroliga och förfäras av den här typen av resor, hur ser du på det?
– Jag förstår att vissa föräldrar kan känna sig oroliga när deras ungdomar åker på en resa för första gången själva. Samtidigt har det alltid varit populärt med den här typen av resor så vi gör ju egentligen något som funnits tidigare men vi ser till så att det sker under mer ordnande och säkra omständigheter, menar Carl Lucas Löfgren och tillägger:
– Men hade de inte varit i Ayia Napa och firat så hade de firat på Ågatan och inget illa menat mot Ågatan men då är ju Aiya Napa roligare.
Har ni haft några otäcka incidenter under åren?
– Nej, vi på Nordic invasion har blivit förskonade från det. Det är inget allvarligt som har skett. Det beror dels på att vi har haft tur men också för att vi arbetar mycket med trygghet på plats. Vilket garanterat har bidragit.