Det var för drygt två veckor sedan som den 78-åriga pensionären Peter Ekstedt fick veta att grannarna i lägenheten en våning ner skulle flytta. Eftersom han har problem att gå och en lång historik av svåra sjukdomar bakom sig är han i stort behov av en lägenhet på bottenvåningen.
– Jag har ingen känsel i ben och vader längre vilket gör att det är svårt att hålla balansen. När jag är ute och går har jag en rullator, men eftersom jag bor en trappa upp kan jag inte få med mig den in till lägenheten vilket jag behöver, säger Peter.
I dörren mitt emot Peter bor hans granne Eva Liljedahl. Tillsammans kontaktade de Heimstaden som Peter hyr lägenheten av, men när de frågade om det gick att byta fick de ett tvärt nej. Detta trots att lägenheten är en exakt kopia av Peters egen lägenhet, säger han.
Lägenheten på bottenplan ska först renoveras innan någon ny får flytta in, och hyran ska höjas. Men enligt Peter och Eva är hans lägenhet i större behov av en renovering – den en våning ner renoverades för två år sedan.
– Ska de renovera en nyrenoverad lägenhet? Deras logik är fullkomligt bortspolad, det är ofattbart. Jag lämnar en lägenhet som de kan renovera, så de gör ingen förlust och jag har kvar mina vänner här på gatan, säger Peter.
Eva fyller i:
– Ja, det är det som är mest irriterande, var finns logiken? Lägenheten blir ledig, planlösningen är identisk med denna och de ska ändå renovera upp den så de kommer inte hyra ut den på en gång.
I dag ligger hyran för lägenheten en trappa ner på 5 800 kronor, det är 400 kronor mer än det Peter betalar för den lägenhet han bor i. De extra 400 kronorna är pengar som Peter är beredd att betala för att få bo på bottenplan. Heimstaden brukar renovera upp lägenheter inför nya hyresgäster, men efter den planerade renoveringen kommer hyran att höjas med nästan 40 procent, till 8 148 kronor, något Peter inte kommer kunna betala. Hans pension räcker precis till hyra, parkering och sparsamt med mat, berättar han.
Istället blev han erbjuden att flytta till en lägenhet som låg på andra sidan kvarteret, men det har han tackat nej till. Dessutom har han ingen aning om vilket skick den lägenheten är i.
– Det är inte genomförbart! Här har jag en sådan grannsämja och jag trivs i tillvaron här, det finns ingen anledning för en flytt då. Dessutom kostar en flytt, eftersom det krävs en flyttfirma för att flytta mina grejer ner dit, och det har jag inte pengar till. Att flytta ner här är enklare, säger Peter.
Den som inte kan gå upp för trappan till sin lägenhet kan få bidrag av kommunen, så kallad bostadsanpassning, för att till exempel sätta in en trapphiss, något som verkar bli det enda alternativet för Peter menar han.
Om du inte kommer att kunna flytta ner till den här lägenheten, hur skulle det kännas?
– Det är ju snudd på lite katastrof, det känns jävligt hopplöst! För mig är det en ordentlig smäll i ansiktet, de har tagit bort det mänskliga. Det enda som stör är trappen, och det hade gått att lösa nu, hur enkelt som helst, men nu känner jag att varför vill man inte hjälpa människor?
Robin Wilhelmsson är kommunikationschef på Heimstaden. Enligt honom görs renoveringar alltid i samband med att en hyresgäst flyttar ut, eftersom man vill upprätthålla den kvalitet som motsvarar dagens standard.
– Projektet med att renovera lägenheten har redan kommit så långt, så det går inte att häva det. Vi kan inte backa i det, eftersom det både är tid och pengar som det kommer kosta att oss, säger han och fortsätter:
– Men vi har erbjudit hyresgästen att flytta ner till den lägenheten till den här nya hyran som det kommer bli efter att vi renoverat den, men det har han inte varit intresserad av. Vi har också erbjudit en lägenhet 150 meter bort i samma hyresnivå som han har i dag, men han har tackat nej. Ett hus runt 150 meter bort är fortfarande i området och inte långt borta från de grannar han har idag och som han vill fortsätta umgås med, säger Robin Wilhelmsson.
Men hade man inte kunnat renovera den identiska lägenheten en trappa upp i stället?
– Nej, det går inte. Jag tycker att det är ganska uppenbart att vi har varit väldigt tillmötesgående. Vi har erbjudit honom två lägenheter på bottenplan, men han har tackat nej till båda. Då kan inte vi göra mer.