Det säger My map-skaparen Basim Ali som har läst socionomprogrammet på Linköpings universitet och nu jobbar med brottsförebyggande insatser i Linköpings utsatta områden.
Spelet föddes ur ett samtalsbehov, enligt Basim Ali. Och nej, det är inget dataspel, det handlar om ett fysiskt spel gjort av trä som mest påminner om ett sällskapsspel.
I mitten av spelet placeras en träfigur som föreställer barnet/ungdomen och sedan placeras allt annat omkring barnet. Samtalsämnen gestaltas av träfigurer/symboler som representerar föräldrar, syskon, vänner, skolan, intressen, sport, sex, droger, myndighetspersonal och pengar med mera. Avståndet från barnet i centrum till respektive träfigur beror på det upplevda förhållandet som barnet har.
– Socialarbetare behöver nya verktyg som spelar verkligheten och den sociala kontexten som barnet befinner sig i. Genom att använda sig av spelet införs en tredje part, som de två involverade, barnet och socialarbetaren, kan prata neutralt om. Spelet skapar på så sätt en ny samtalsform som engagerar barnet i viktiga ämnen – och där det inte finns fördömanden.
Frågekorten, som också tillhör spelet, initierar ytterligare samtalsämnen: Vem står dig nära? Vem vänder du dig när du behöver pengar? Finns det någon som är hotfull mot dig? Nämn en egenskap som du är stolt över? Vem gör dig glad, ledsen, orolig?
– Barnet är kanske inte beredd på att prata om ett visst ämne inför en socialarbetare, men förhoppningsvis kan frågan som inte blev besvarad leda till att barnet resonerar med sig själv. Det viktigaste är inte att socialarbetaren får höra en massa saker utan att barnet ser de olika sambanden som omger henne/honom och försöker hitta sina egna lösningar. Spelet visualiserar sambanden så att barnet kan urskilja det positiva från det negativa i sin omgivning.
Målet med att "spela spel" är att stärka barnets självständighet så att barnet blir delaktigt i sitt ärende och kan öka inflytande över sin utveckling, menar Basim Ali.
Har du testat spelet i ditt arbete och med vilket resultat?
– Ja. Eftersom det alltid är barnet som styr hela samtalet har jag bara fått positiva respons från barn, ungdomar och föräldrar. Flera barn har öppnat upp sig om känsliga ämnen i föräldrarnas närvaro och det har resulterat i en insiktsfullhet för både barnet, föräldern och även mig som socialarbetare och "samtalsledare".
Hur går det ihop att ett och samma samtal styrs av barnet och leds av socialarbetaren?
– Socialarbetaren kan slumpmässigt, med hjälp av frågekort, initiera ett samtalsämne. Men barnet styr djupet i samtalet och kan välja bort eller dyka in i ämnet.
Basim Ali höll en föreläsning om sitt spel på Liu game conference, som inledde Linköping game week i oktober, och som anordnades av Linköpings universitet och East Sweden Game. Föreläsningen lockade en hel del lyssnare.
– Många var intresserade och ville höra mer om spelet och om det finns en app. Den är under utveckling. Nu kan barnen ta med mobilen ett foto på sitt eget nätverk och skapa en karta över sitt sociala liv, vilket förhoppningsvis kan hjälpa dem att navigera och se vilka som upptar deras tid.
Används spelet av fler i kommunens förebyggande arbete?
– Jag har hållit fler föredrag om spelet för vissa enheter inom socialtjänsten och de har visat ett stort intresse. Jag hoppas att det ska börja användas i början av nästa år.