Han bytte bransch – satsar på kryddor

Dileepraj kom från Indien till Sverige 2015 för att studera till civilingenjör i maskinteknik. Nu har han sadlat om till kryddbranschen och sedan februari satsar han enbart på sitt nya företag, iSpice.

Lansering. Dileeprajs kryddblandningar (masalas) börjar säljas nästa månad.

Lansering. Dileeprajs kryddblandningar (masalas) börjar säljas nästa månad.

Foto: Oscar Petré

Linköping2017-10-01 14:30

I en studentlägenhet i Ryd sitter 25-årige Dileepraj Hosakere Maheshwarappa vid sitt skrivbord och visar upp den världsexklusiva produkten "köttbullar masala". Alltså en kryddblandning för svenska köttbullar. På indiskt vis. Inspirationen har han fått från de indiska keema-bollarna som är en typ av friterade kycklingbollar.

– Det går bra att steka köttbullarna som vanligt, men för att få mest smak ska de kokas, säger Dileepraj Hosakere Maheshwarappa.

Annars är garam masala den mest kända för oss nordeuropéer. Dess innehåll kan variera, men några kryddor som kan tänkas ingå är: svartpeppar, kardemumma, gurkmeja, kanel och chili.

– Den går att ha på allt. Det passar också väldigt bra till vegetariskt, säger han.

Idén till företaget kom förra sommaren när Dileepraj var i Indien. Han insåg då att det inte fanns något företag i Norden som sålde äkta indiska masalas direkt från Indien. En lucka i kryddhyllan alltså. Men helt genuina kryddblandningar blir det inte, i alla fall inte om man ser till styrkan.

– Mina produkter är anpassade för Sverige och resten av Europa, de är inte lika starka som i Indien.

En klassisk studenträtt är nudlar, som blandas med en liten kryddpåse för att få smak. Ett liknande koncept finns hos iSpice, där idén är att hälla i en hel kryddblandning med de övriga ingredienserna. Perfekt för studenter menar Dileepraj. Hans egen favorit är den lite mer okända biryani masala.

– Det är en av de bästa smakerna inom indisk mat. Den använder jag till både kyckling och biff, berättar han.

12 000 förpackningar av de olika kryddblandningarna kommer att importeras och 5 000 av dem är beställningar från de butiker företaget har avtal med i dag, däribland Priso Hemköp i Linköping och Mixmat i Norrköping. Produkterna kommer finnas till försäljning under oktober.

– Jag räknar med att kunna sälja de resterande 7 000 till andra butiker och företag, säger Dileepraj.

Dileepraj får inte ta lån eftersom han saknar svenskt medborgarskap. Därför får han hjälp hemifrån att försörja sig här i Sverige. Men Dileepraj är positiv och berättar att en matkedja och ett matkasseföretag har visat intresse för hans produkter.

– Jag har lagt mycket research på det här. Jag har läst organisation och ledarskap på universitetet, det har hjälpt mig. Företaget går bättre än vad jag hade väntat mig. Det känns riktigt bra.

Intervjun är slut och Dileepraj går ut i köket för att bjuda på ananas med chat masala – ett slags indiskt örtsalt som används på det mesta. Dileepraj säger att det finns på varenda restaurang i Indien. Det söta och det salta blandas förvånadsvärt väl.

Dileepraj häller upp en kopp chaite med mjölk och tittar ut mot det regniga Ryd.

– Människor här borde använda indiska kryddor oftare eftersom det är så kallt. Då blir man varm, säger Dileepraj Hosakere Maheshwarappa.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!