På onsdagseftermiddagen fattade samhällsbyggnadsnämnden beslut om att en fil i vardera riktning ska bli bussgata.
Övergångarna för fotgängare ska också förändras på två ställen. Både där Storgatan och där Ågatan möter Hamngatan ska det bli lättare för fotgängare att ta sig över.
Små åtgärder
Ombyggnaden är relativt liten, nämnden räknar med att klara sig med två miljoner kronor.
– Det här handlar om ganska enkla åtgärder. Det är mest färg och belysning, säger tjänstemannen och trafikplaneraren Christer Nilsson.
Denna förändring måste dock ses i ett större sammanhang. Linköpings kommun har fattat beslut om att ett nytt resecentrum ska byggas och att stadens centrum ska växa över Stångån. Det dröjer visserligen bortåt tio år, men när den tiden kommer ska det inte längre finnas någon fyrfilig väg där Hamngatan nu går.
Något radikalt
Då kan det på sin höjd handla om en bussgata.
– Vi har en idé om hur ett framtida å-rum kopplat till staden skulle kunna se ut. Vi vill göra något radikalt med den här platsen. Det finns väldigt stora utrymmen att göra något annat än att köra bil, säger Muharrem Demirok (C), kommunalråd och ordförande i samhällsbyggnadsnämnden.
Mindre utrymme
Men i nästa andetag säger han också att detta inte kan göras för snabbt. Därför blir det första steget att minska utrymmet för bilarna.
För att trafiken ska fungera krävs att den nybyggda Östra länken som börjar vid Braskens bro kan öppnas för trafik. Det bör kunna ske under våren 2013 och ungefär samtidigt sker också förändringen på Hamngatan.
Senaste gången en dubbelfilig trafikled förändrades i Linköping var 1978 när Malmslättsvägen fick bussfiler.