Videon är inte längre tillgänglig
Kommunalrådet Elias Aguirre (S), med ansvar för bostadsbyggande, ser den ensamma busshållplatsen som ett bevis på långsiktig planering.
– Här har vi redan stora investeringar gjorda och nu kan vi bygga längs med det, säger han.
På onsdag ska hans nämnd, samhällsbyggnadsnämnden, fatta beslut om att inleda arbetet med en detaljplan för området alldeles söder om Citygross. Det första beslutet innehåller mellan 400 och 700 bostäder som kan börja byggas 2018.
Just nu består kollektivtrafiken av buss, men det kan lika gärna ändras till spårbunden trafik.
– Det här är det som kallas Link-Link. På sikt kan man tänka sig att det blir en spårvagn, kanske kan den kopplas ihop med Malmslätt och gå in till stan den här vägen, säger han.
Det största byggprojekt i Linköping pågår nu utmed Industrigatan, det som kallas Övre Vasastaden. När det börjar bli klart kommer Djurgårdens centrum att ta vid. Det finns visserligen fler storslagna planer för Linköping, exempelvis att flytta Vallarondellen men det tar längre tid innan det kommer igång.
Att Djurgården ska bebyggas har varit tanken ända sedan militären lämnade övningsområdet 1999. Det finns ett områdesprogram som klubbades sommaren 2005. Det dammas nu av, görs om en del och delas upp i mindre etapper.
Att det tagit så lång tid beror till stor del på finanskrisen hösten 2008. Då var det ingen som ville bygga.
– Och efter den krisen har andra projekt prioriterats, vi har kritiserat den förra majoriteten för att de inte jobbat tillräckligt mycket med att bygga bort bostadsbristen, säger Elias Aguirre.
Hela Djurgården är enormt – den lilla del som nu är aktuell rör bara centrumet. När allt är bebyggt handlar det om 8 000 bostäder och då har Lambohov vuxit ihop med Linköpings centrala delar.
Men dit är det minst 20 år.
All mark på Djurgården som ska bebygags ägs av Linköpings kommun. Det innebär att kommunen bestämmer vad som ska byggas och sedan säljer marken till de byggföretag som är intresserade. Det kan göras på flera sätt, antingen till högstbjudande eller till ett fast pris där en jury avgör vilket förslag som är bäst.
Dag Johansson som är detaljplanechef i Linköping skulle dessutom gärna se att fler byggföretag deltar i de större projekten.
– Det finns för få som bygger bostäder. Det är en sak att vi planerar och erbjuder mark, men vi vill ha in fler aktörer, fler företag. Vi har ganska många mindre företag som hör av sig till kommunen och de vill ha en färdig detaljplan och bygga direkt. De vill dessutom helst att det ska vara kommunal mark så att de kan göra affären med oss. Därför vill ha kvar lite mark här efter 2017 så att vi kan erbjuda de här mindre företagen färdigplanerad mark när de hör av sig, säger han.
Djurgården – så som det ser ut i planen från 2005 – var tänkt som en trädgårdsstad. Gles bebyggelse och mest radhus och villor. Nu blir det istället betydligt fler bostäder i flerfamiljshus