Beskedet: Gymnasieskolornas "öppet hus" ställs in

Under januari månad skulle de kommunala gymnasieskolorna i Linköping ha bjudit in niondeklassare till öppet hus, men så blir det inte. Coronapandemin sätter stopp.

De kommunala gymnasieskolorna i Linköping ställer in sina öppet hus-evenemang. Anledningen är den ökade smittspridningen och de nya restriktionerna.

De kommunala gymnasieskolorna i Linköping ställer in sina öppet hus-evenemang. Anledningen är den ökade smittspridningen och de nya restriktionerna.

Foto: Arkiv/bildmontage

Linköping2022-01-11 07:00

När vi når Åsa Wennergren (L), ordförande i bildningsnämnden, har hon precis nåtts av beskedet från sin förvaltning. De fysiska öppet hus-evenemangen som skulle ha anordnats under gymnasievalsperioden ställs in.

undefined
Åsa Wennergren (L), ordförande i Linköpings bildningsnämnd, tror att yrkesprogrammen påverkas mest negativt av att öppet hus ställs in. "Personliga fysiska möten är naturligtvis en fördel", förklarar hon.

– I och med de restriktioner som meddelades i dag är det tydligt att det inte går att genomföra öppet hus då det brukar vara så pass mycket folk som rör sig i lokalerna samtidigt. Det kommer både elever och vuxna som normalt sett inte brukar röra sig på skolorna och nu ska vi ju undvika möten med personer vi vanligtvis inte umgås med, förklarar Wennergren.

Det är sex kommunala gymnasieskolor som påverkas av beslutet – det vill säga Anders Ljungstedts gymnasium, Berzeliusskolan, Birgittaskolan, Katedralskolan, Folkungaskolan och S:t Lars gymnasium. Kommunens plan är att i april månad, under omvalsperioden till gymnasieskolan, anordna öppet hus. Om evenemanget blir digitalt eller fysiskt beror på pandemiläget.

undefined
Det var regeringens och statsminister Magdalena Anderssons (S) nya restriktioner som fick Linköpings bildningsförvaltning att under måndagen ställa in "öppet hus" på gymnasieskolorna.

Om ett fysiskt öppet hus uteblir i år, vad får det för konsekvenser?

– Jag kan inte säga att det får negativa konsekvenser men däremot är det naturligtvis en fördel att fysiskt få träffa representanter och framförallt elever från den verksamhet som man är intresserad av, svarar Wennergren och fortsätter:

– Störst nackdel är det för yrkesprogrammen skulle jag vilja säga. Att eleverna får komma in i våra yrkeslokaler och se andra elever i köket eller i byggnadsdelen blir såklart en mer positiv upplevelse.

Karta: Folkungaskolan, Linköping
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!