Gymnasieskola får ny kritik

Lärare avviker från lektioner och lägger för lite tid på undervisning - så eleverna spelar dataspel.

LINKÖPING2012-04-04 06:30

Skolk tillåts, svaga elever får för lite stöd, och lärare som ställer krav gör sig impopulära. Så låter reaktionerna efter Correns artiklar om John Bauer-gymnasiet.

- Det råder en dålig antipluggstämning som skolledningen inte hjälper till att försöka förbättra, säger en elev, vi kallar honom Tobias.

Tobias och hans kompisar, som inte går på frisörprogrammet, instämmer i frisörelevernas kritik mot John Bauergymnasiet. De säger att de kritiserat slapp undervisning och bristande stöd sedan de började i årskurs två. Nu i trean ser de problemen som akuta.

Oförberedda

- Undervisningen är inte tillräcklig och vi är inte alls förberedda för att komma ut i arbetslivet, säger de.

Tobias hade höga betyg då han lämnade högstadiet. Men på John Bauer har vissa betyg sjunkit drastiskt på grund av oengagerade och okunniga lärare, hävdar han.

- Ibland kommer ingen lärare. Eller så kommer en person, sätter igång lektionen och försvinner. Undervisningen sker mycket på datorer, det är John Bauer-konceptet. Men datorerna snor en massa tid, folk sitter och gör annat på datorerna, säger Tobias.

- Jag har bett om hjälp men det finns begränsade resurser, det är inte bara jag utan massor av elever som behöver hjälp. Att sätta in så mycket extraresurser blir för mycket för skolan, fortsätter han.

Besviken på utbildningen

Samma bild av slappa lektioner ger Patrik, som tog studenten från John Bauer för två läsår sedan.

- Jag är besviken på utbildningen och jag är inte ensam om det. En del lärare försöker verkligen. Men andra lärare kom in på kursen, gav oss uppgifter och försvann.

Patrik säger att elever på John Bauer trots frånvaro och dåliga prestationer ändå kan få bra betyg. Samma sak hävdar flera elever som kontaktat Corren.

- På högstadiet hade jag inte så bra betyg. Men på John Bauer fick jag plötsligt i snitt väl godkänd rakt igenom trots att jag la ner mindre tid på studierna, säger Patrik.

Hur kommer det sig att du fick bra betyg då?

- Vi fattade ju att det var statistik som gällde. Skolan vill visa upp att deras elever gör bra studieresultat, säger Patrik.

- Jag är svag i matte men jag fick ändå väl godkänt. Jag fattar inte varför, säger Mia.

Fusk tolereras

Stefan, tidigare lärarvikarie på John Bauer, anser att det finns tolerans för elever som inte sköter studierna. Stefan berättar hur en elev kopierade en text från internet och lämnade in den som sin egen. Stefan krävde att eleven skulle göra om uppgiften. Då klagade eleven hos rektorn.

- Efter det blev jag aldrig tillfrågad om att vikariera där igen. Vad betyder det? Att rektorn ger en elev godkänt på en uppgift som eleven inte gjort? Att lärare som ställer krav på eleverna inte får jobba på John Bauer? frågar sig Stefan.

Birgitta, vars son studerar vid John Bauer, är kritisk till skolans sätt att utesluta föräldrar från barnets studiesituation. Birgittas son behövde stöd i studierna och var också kritisk mot delar av undervisningen och ville att hon skulle föra hans talan.

- Men så fort han fyllde 18 år började skolan hävda att ?han är myndig, vi tar det med honom direkt.? De vill ha en person utan livserfarenhet och i beroendeställning av skolan som motpart i diskussionerna, anser Birgitta.

Finns bra saker

Elever som Corren intervjuar framhåller att det finns bra saker med John Bauergymnasiet. Maja Löwenborg, som går årskurs ett på frisörprogrammet, blev mycket upprörd över Correns artikel och menar att kritiken från eleverna i årskurs tre inte stämmer.

- Det de säger är otroligt fel. Vi har alltid närvarande lärare och de hjälper oss och förklarar. Jag har lärt mig massor. Lär man sig inget så lyssnar man uppenbarligen inte tillräckligt mycket på vad läraren säger! säger Maja.

Men enligt Tobias resonerade han och klasskamraterna också så då de gick i ettan.

- Man vill att den utbildning man valt ska vara bra. Vi levde också i förnekelse. Nu när vi går i trean och är lite mer vuxna förstår vi vilka problem vi har.

Fotnot: Maja Löwenborg, Patric Svensson, Daniel Isacson och Patrik medverkar med sina riktiga namn. Övriga har önskat fingerade namn eftersom de säger sig osäkra på hur skolan kommer att reagera på deras kritiska åsikter.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om