Katedralskolan i Linköping är en av de tre gymnasieskolor som under den pågående veckan har vidtagit flera åtgärder för att stoppa en spridning av covid-19. Tre klasser, en i varje årskurs, har övergått till distansundervisning veckan ut medan nära 300 av skolans elever, från och med måndag, ska inta sin lunch på Linköping Konsert & kongress. Edvin Jensen är en av skolans lärare och fackligt ombud för Lärarnas Riksförbund.
– Åtgärderna känns vettiga, matsalen har varit ett jätteproblem på skolan. Den är ett problem även när vi inte har en pandemi. Våra lokaler är byggda för betydligt färre elever, förklarar han.
Hur skulle du som lärare beskriva läget på skolan?
– Det är väldigt mycket folk borta, både personal och elever, och om det beror på bekräftad smitta eller familjekarantän vet jag inte. Det är på en nivå som verkligen märks och det är svårt att bedriva skolverksamhet på plats.
Jensen är dock kritisk till hur åtgärderna, på Katedralskolan, kommunicerats.
– Jag anser att det är märkligt ledarskap och ganska respektlöst mot lärarkåren när vi får läsa om åtgärderna i media innan det har skickats ut en officiell information. Det känns som att man blir tagen för givet, menar han.
Är det inte bra att få ut informationen snabbt?
– Det är inte så svårt att skicka ut ett meddelande till medarbetarna så fort man har pratat med media.
Under stora delar av pandemin, sedan våren 2020, har lärarna på Katedralskolan fått bedriva distansundervisning alternativt en blandning mellan digital och fysisk undervisning. Nu hoppas Jensen att åtgärden är kortvarig.
– Det varierar nog en del mellan olika lärare men jag tror att vi fortfarande har en del återhämtning att ta igen efter den här pandemin. Jag tror att ytterligare en vår med distans skulle kunna knäcka många, menar han.
– När man undervisar på distans tappar man allt det som ger energi som lärare. Dessutom måste hela lektionsupplägget göras om vilket tar mycket tid och kraft, fortsätter Jensen.
Känner du en oro för den ökade smittspridningen?
– Det jag är orolig för är den extra arbetsbördan som blir när halva elevgruppen är borta och att situationer med någon form av "halvdistans" skapar mycket stress. Som tur är verkar politiker och makthavare ha insett att distansundervisning inte är någon bra lösning om man verkligen inte måste.