Jag möter Gunilla i sin butik, Edblad, på Nygatan. Här säljer hon framför allt smycken, men även en del kläder och väskor. I den här lokalen har hon huserat sedan 2018. När vi tar hissen ner för att sätta oss i personalrummet inser jag att själva butiken bara är toppen av ett isberg. På bottenvåningen döljer sig nämligen delar som Gunilla har många tankar och idéer kring.
Gunilla ler när hon berättar om hur mycket den lokal butiken finns i betyder. För henne känns den här platsen som hemma.
– Jag klev ner för den här trappan och kände "här ska jag vara".
– Vi funderar väldigt mycket på vad vi ska använda det här våningsplanet till. Det inreddes för att kontor skulle kunna hyra lokalen för konferenser, men det tog ju lite slut i och med pandemin. Lokalen används även till kundkvällar. Jag tänker lite "vad kan du inte få på webben?", det ska finnas här nere.
Gunilla är den enda som själv äger och driver en Edblad-butik, alla andra ägs centralt. Det var dock inte här allt började.
Gunillas resa började med en idé som växte fram 2007, när hon var föräldraledig med sitt tredje barn. Då startades företaget Jonoli Design, med fokus på barnkläder. Företaget är döpt efter Gunillas tre äldsta barn, Joel, Noah och Lisa.
2009 startade Gunilla sedan sin första butik, i en källare på Hospitalgränd, och sålde även sina produkter på julmarknader. 2011 öppnade hon dock sin första riktiga butik, Jonoli, på Bokhållaregatan.
– Då sa jag upp mig från mitt jobb som förskolelärare och började driva eget på riktigt.
Efter det har verksamheten expanderat och 2014 startade Gunilla sin andra butik, Edblad, som då låg på Stora torget. Fram till 2015, då Jonoli lades ned, drev hon båda butikerna parallellt.
Även i privatlivet har det varit fullt upp. Samtidigt som hon jobbade som mest axlade Gunilla även rollen som fembarnsmamma.
– Det var gympapåsar, utklädning i skolan och läxläsning. När jag lämnade butiken på eftermiddagen gick jag helt in i mammarollen. Jag är ganska duktig på att bara vända en hand. På jobbet är jag Gunilla och hemma är jag mamma. Att vara mamma och egenföretagare är den bästa kombon.
Gunilla värnar om kundrelationerna. Hon strålar när hon berättar om hur viktigt det är för henne att se varje kund.
– Det är så härligt att få hjälpa. Det är som att kunderna är tio centimeter längre när de kommer fram till kassan och är nöjda med det de har fått hjälp att välja ut.
Gunilla ler när hon pratar om sina kunder. Hon känner igen många och minns vad de har köpt tidigare. Det gör ofta kunderna glatt överraskade.
– Jag tycker om mötet med människor.
Gunilla är ödmjuk inför framgångarna som företagare. Hon är snarare lite förvånad över hur det har blivit. Med sitt driv och positiva inställning har hon även tagit sig igenom pandemin, något som påverkat många fysiska butiker.
– Man måste våga lite mer än vad man tror att man klarar, annars skulle man inte utvecklas. Det har ju blivit rätt bra, säger hon och skrattar.
Har någon speciell händelse gjort att du är där du är idag?
– Nej, jag bara gör't, skrattar Gunilla.
Hur ser du på framtiden?
– Jag tar en dag i taget och lever i nuet. Man får inte bli rädd. Jag blir lite triggad av att inte veta vad varje dag har att ge. Jag förstår ju att jag kanske inte driver butik tills jag är 65, men det kan trigga mig och få mig att tänka att "jo, fasiken, jag kanske gör det".