Guldkossan lovar kapa matpriserna

Rydshallen vann nyligen utmärkelsen Årets Guldko. Butiken nominerades också till Årets Guldkasse. Uppmärksamheten tyder på engagerad och kvalitetsmedveten personal som tar tag i både de stora och små frågorna. Men det är inte för låga priser som butiken vinner sina utmärkelser.

Rydshallen I Linköping satsar på lunchservering mitt i butiken där Åsa Fransson wokar åt Lars Söderberg och Moa Andersson. Butikschef Leif Jacobsson agerar tillfällig servitör.

Rydshallen I Linköping satsar på lunchservering mitt i butiken där Åsa Fransson wokar åt Lars Söderberg och Moa Andersson. Butikschef Leif Jacobsson agerar tillfällig servitör.

Foto:

linköping2004-06-24 09:32

Sett till prislapparna i butiken är Rydshallen en av de dyrare i Correns prisundersökning.

-- Men det ska vi ändra på. Vi kommer framöver att ta in ett större lågprissortiment, avslöjar butikschefen Leif Jacobsson, med en rejäl dialekt som talar om att han är östgöte och från Hycklinge. Inom de närmaste åren ska Rydshallen och landets övriga cirka 130 sparhandlare övergå till Hemköps lågprissortiment. Dagens större sparbutiker kommer troligen att döpas om till Stora Hemköp och de mindre får heta Tempo.

Pressa prisbild

En av tankarna bakom nyordningen är att prisbilden inom Axfoodgruppen ska pressas och skillnaden till koncernens Willys koncept jämnas ut något.

Det har knappt gått 2,5 år sedan Rydshallen byggdes om senast. Nu är man igång igen och utökar med 400 kvadratmeter på ytor där postkontoret tidigare låg. De nya ytorna innebär att antalet produkter ökar och målsättningen är cirka 12 000 artiklar. Bland annat talar mycket för att hela Hemköps lågprissortiment åker in på hyllorna.

I butiken arbetar 43 personer, omräknat till helår rör det sig om 30 heltidstjänster, och man omsätter omkring 95 miljoner kronor per år. En bra siffra, men långt ifrån vad Maxi i Tornby omsätter.

Att bli utsedd till Årets Guldkalv innebär att Rydshallen i hård konkurrens med andra butiker i Sverige bedömts av en branschjury. Det som räknas är helhetsintrycket och Rydshallen klassas helt enkelt som årets roligaste butik att handla i.

-- Vi jobbar med demonstrationer och temaveckor med speciella varor. Så våra kunder har mött personalen i hockeykläder, i ponchos, i sydländsk och amerikansk mundering, säger Leif Jacobsson, och vittnar om betydelsen att få med sig personalen när man satsar på lite spektakulära inslag.

Ett exempel på att de små detaljerna uppmärksammas är att barn bjuds på prinskorv när de står vid charken och har tråkigt medan föräldrarna köar. Till grillkvällen kan kunderna köpa med sig hem "Fredriks chili-bitar".

Riktigt trendig är butiken med sin speciella lunchservering där Åsa Fransson står och wokar grönsaker ett par timmar mitt på dagen. Det blir allt vanligare i storstäderna med insprängda serveringsavdelningar inne i butikerna och Rydshallen befinner sig i frontlinjen i vår region.

Ett rejält sortiment vad gäller Laktos- och glutenfritt finns både vad gäller torra och kylda varor. För en havredryck Oatly är priset 16,90 kronor och för ett halvt kilo pasta får man betala 24,90 kronor.

Att utses till Årets Guldko innebär uppmärksamhet inom branschen och så naturligtvis äran. Att bli nominerad till Årets guldkasse innebar ingen topplacering, men väl ett tröstpris på 20 000 kronor för en personalfest.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!