Händelsen inträffade den 17 december förra året när två Gripen-plan i incidentberedskap befann sig över de norra delarna av Vänern i Värmlands län.
Piloterna hade startat från Ronneby och skulle identifiera och fotografera ett flygplan som passerade svenskt luftrum.
I samband med identifieringen fick den ena av piloterna ett varningsmeddelande. Piloten avbröt då genast uppdraget och sjönk till lägre höjd.
Piloten upplevde symtom på syrgasbrist och aktiverade då manuellt nödsyrgasen och ökade sin sjunkhastighet med en rörelse nedåt med 70 graders dykvinkel. "Piloten ansatte då en skruvliknande rörelse nedåt", skriver haverikommissionen i sin rapport.
Under rörelsen nedåt upplevde piloten inte någon funktion i g-dräkten. Detta och den befarade syrgasbristen gjorde att piloten blev orolig för sin situation med eventuell syrgasbrist och risk för medvetslöshet. På lägre höjd upplevde dock piloten att syresättningen blev normal igen. Han kunde oskadd nödlanda på Såtenäs.
Statens haverikommission har utrett det inträffade – utan att finna någon direkt orsak. Haverikommissionen skriver dock att "flygplanets multipla felvarningar under kort tid kan ha bidragit till en hög arbetsbelastning och oroskänsla hos piloten".
Försvarsmakten och tillverkaren Saab rekommenderas nu att se över varningslogiken för luft- och syrgassystemet i flygplan av typ Jas 39 Gripen C/D.