Gripen nära krocka under övning

En Gripenpilot som övade flygning på låg höjd flög plötsligt förbi en 100 meter hög mast. Piloten passerade vid sidan av masten med snäv marginal. Statens haverikommission riktar nu kritik mot regeringen och två myndigheter.

LINKÖPING2015-10-02 21:40

Piloten lyfte från Malmen och flög sedan över södra Norrland och Värmland. På väg hem, nära Askersund, låg han 30 meter över marken. Rutten var kontrollerad i förväg och skulle inte innehålla några hinder enligt pilotens kartor.

Det var därför ren tur att han passerade vid sidan av masten istället för att krocka med den.

När han flugit förbi vände han om för att se vad det var som svischat förbi bara 10–20 meter utanför fönstret. När han granskade masten kunde han konstatera – förutom att den inte fanns i hans kartor – inte heller hade några varningsljus.

Det är snart två år sen incidenten inträffade och när Statens haverikommission nu utrett tillbudet konstaterar de att Sverige har katastrofalt dålig koll på vilka master som byggts. Redan 1980 började Försvarsmakten skapa en flyghinderdatabas och under två årtionden därefter hade de god koll på allt som var högre än 20 meter ute på landsbygden och högre än 45 meter i tättbebyggt område. Men sen år 2000 har antalet master mer än tiofaldigats och stickprovskontroller som gjorts visar att många av dessa inte finns inlagda i flyghinderdatabasen.

Masten vid Askersund är en vindmätningsmast som byggdes i april 2013 och den har anmälts, visserligen sex dagar efter att den byggdes, men den finns faktiskt i ett register. Enda problemet är att just det registret inte ingår Försvarsmaktens underlag inför en flygning.

Dessutom har den varningslampor, men dessa sitter i toppen och för att inte störa folk på marken så syns de inte underifrån. Eftersom piloten flög nära marken så syntes inga lampor. Som om inte det vore nog så var belysningen av LED-typ. Den sortens lyse syns inte med den utrustning för bildförstärkning som finns i Gripenplanen.

När Statens haverikommission summerar sin rapport riktar de delvis kraven direkt mot regeringen.

Myndigheten uppmanar regeringen att klart och tydligt tala om vem som ska ha ansvar för flyghinderdatabasen. Dessutom ger de råd åt två andra myndigheter. Transportstyrelsen uppmanas bland annat att skärpa reglerna för vilka varningsljus som ska finnas på master och Försvarsmakten uppmanas att se till att ha rätt register uppdaterade.

Statens haverikommission vill ha svar från dessa tre senast 18 januari 2016.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!