GPS-system i fordon granskas

Datainspektionen har inlett en granskning av ett Linköpingsföretags sätt att använda positioneringssystemet ExyPlus Live.

JÃNKÃPING 2012-12-04 
Trafiken leds om på E4:an norrut vid Huskvarna på tisdagskvällen efter en olycka med tre lastbilar. En trafikolycka med tre långtradare inblandade orsakade vid 20.30-tiden totalstopp på E4 i norrgående riktning mellan Huskvarna och Gränna. En långtradare hamnade på tvären över båda körfälten, varpå de två andra långtradarna körde in i den.
 En och en halv timme efter olyckan jobbade bärgare med att fÃ¥ Ã¥tminstone ett av körfälten fritt för trafik, sÃ¥ att de väntande fordon som var närmast olyckan skulle kunna passera. Ãvrig trafik leddes om via gamla riksettan. En av lÃ¥ngtradarförarna fördes till sjukhus.
Foto: Mikael Fritzon / SCANPIX / Kod 62360

JÃNKÃPING 2012-12-04 Trafiken leds om pÃ¥ E4:an norrut vid Huskvarna pÃ¥ tisdagskvällen efter en olycka med tre lastbilar. En trafikolycka med tre lÃ¥ngtradare inblandade orsakade vid 20.30-tiden totalstopp pÃ¥ E4 i norrgÃ¥ende riktning mellan Huskvarna och Gränna. En lÃ¥ngtradare hamnade pÃ¥ tvären över bÃ¥da körfälten, varpÃ¥ de tvÃ¥ andra lÃ¥ngtradarna körde in i den. En och en halv timme efter olyckan jobbade bärgare med att fÃ¥ Ã¥tminstone ett av körfälten fritt för trafik, sÃ¥ att de väntande fordon som var närmast olyckan skulle kunna passera. Ãvrig trafik leddes om via gamla riksettan. En av lÃ¥ngtradarförarna fördes till sjukhus. Foto: Mikael Fritzon / SCANPIX / Kod 62360

Foto: Mikael Fritzon / SCANPIX

Linköping2013-02-04 06:30

Systemet infördes i företagets fordon i början av sommaren 2012. Det främsta syftet är, enligt ledningen, att kunna tillmötesgå skattemyndighetens krav på redovisning av körjournaler.

Men flera anställda ogillade det hela och i slutet av november förra året skickade Fastighetsanställdas förbund en skrivelse till Datainspektionen, som är tillsynsmyndighet enligt personuppgiftslagen.

Begärde granskning

Ombudsman Erling Ludén begärde en granskning av företagets användning av ExyPlus Live utifrån lagens krav på personlig integritet.

Bolaget som har utvecklat systemet uppger på hemsidan att kördata skickas över automatiskt till kontoret med hjälp av GPRS (Läs faktaruta).

Det är alltså möjligt att se både var fordonet varit och var det befinner sig just nu. Samma sak gäller för hastighetsefterlevnad.

Systemet är uppbyggt med personliga taggar för inkoppling mot utrustningen som är monterad på fordonen.

Och det innebär, enligt Erling Ludén, att det är individen som övervakas. Facket hävdar också att inget skriftligt samtycke har inhämtats med de berörda anställda.

Datainspektionen beslutade i början av januari att inleda en tillsyn av Linköpingsföretaget och krävde svar på tolv frågor.

Vill spara tid

Av företagets svar framgår bland annat att dess ändamål har varit att kunna redovisa alla körningar, spara tid för personalen, samt kunna uppmärksamma ifall någon gör för fort och minska bränsleförbrukningen.

Det ska också endast vara tre personer som har tillgång till systemet som är skyddat med inloggning.

Företaget medger att inte alla anställda samtyckte till positioneringssystemet, men gör gällande att ingen heller krävde att få en manuell körjournal.

Uppgifterna som samlas in sparas under minst sju år, vilket krävs av bokföringslagen, uppger företaget som också skriver:

”Arbetsgivarparten har aldrig haft för avsikt att bryta mot lagen eller några direktiv utan har hela tiden förklarat att det är för enkelheten och till skydd för arbetstagarna vid en eventuell revision”.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!