Gotec: Vi har gjort allt vi kunnat

- Varje gång vi har fått en anmälan så har vi satt upp fällor och lagt ut gift på vinden, säger Robert Adolfsson, en av delägarna i fastighetsbolaget Gotek Bygg och förvaltning.

LINKÖPING2012-09-15 07:59

Tipsa, chatta och läs mer på /visynarhyresvardar/

Hjördis Adolfsson avböjer att svara på Correns frågor om bland annat bemötande och hänvisar till Robert Adolfsson. Hans beskrivning är att Helena tidigare har anmält att möss springer på vinden och skrapar i taket. Hyresvärd och fastighetsskötare har då placerat ut fällor och gift.

- Den senaste gången sa hyresgästen att mössen fanns inne i lägenheten, i köket. Då satte vi dit den där musskrämman, säger han.

Anticimex har också varit i fastigheten, uppe på vinden, enligt honom.

"Svårt att bli av med"

I Helenas fall har fastighetsägaren uppfyllt alla sina åtaganden, menar Robert Adolfsson.

- Men det är inte säkert att det hjälper, det kan ju vara svårt att bli av med möss, säger han.

Fler hyresgäster än Helena har kontaktat Corren och kritiserat att Gotek (eller Gotec, se fakta) är svåra att nå och tröga med att reagera på felanmälningar. Robert Adolfsson tycker att den kritiken är orättvis. Han säger att hyresgäster ibland kan få vänta lite eftersom värden inte har kontor eller reception, men via mejl kan man alltid felanmäla.

Tvingas prioritera

Generellt, säger han, kan hyresgäster ha svårt att förstå att en hyresvärd tvingas prioritera åtgärder.

- Om det snöar för fullt och tak står och läcker, prioriterar vi ned hyresgäster som exempelvis vill ha nya köksluckor. Men en del hyresgäster ser bara till sin egen lägenhet, tycker att de betalat hyra och tänker som om de skulle ha checkat in på Hilton. Jag har en känsla av att det här är ett bekymmer för många fastighetsägare idag, säger Robert Adolfsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om