En tredjedel av svenska företagare uppger att de saknar digitala kunskaper. Samtliga är medvetna om vikten av digitaliseringen för att kunna växa, men många vet inte hur man gör. Under februari och mars får småföretagare i Linköping chans att skaffa sig dessa kunskaper på Digitalakademin.
– Företagare ska lära sig att bli mer framgångsrika på nätet. Allt från online-närvaro, e-handel och digital verksamhetsstyrning till hur man skapar trafik till sin webbsida och får fler kunder, säger Mats Philipsson på Almi Östergötland.
Almi och Google är initiativtagare till Digitalakademin, som är en gratis utbildning och består av flera utbildningstillfällen ledda av Gustaf Brusewitz, kommunikationschef på Google i Sverige.
– Sverige har varit först i digitaliseringen men de andra länderna kommer i kapp. Vi vill stärka konkurrenskraften hos svenska företag och därför erbjuder vi den här utbildningen. Vi vill skapa förutsättningar för att de ska kunna växa, vilket i slutändan gynnar Google också, berättade Gustaf Brusewitz inför drygt 150 företagare.
De hade samlats på Konsert och Kongress i Linköping för att höra mer om den kommande Digitalakademin samt lyssna på de goda exempel. Giovanne Hilke, som äger ett webbshop sedan ett år tillbaka, berättade kort om sina erfarenheter.
– Jag har kunder och köpare från hela landet och även några internationella. Man kan se, beställa och betala allt via mobilen. Men nu när jag har skaffat även en fysisk butik har jag fått kunder från stan, säger Giovanne Hilke.
Enligt Mats Philipsson råder det ett stort intresse för utbildningen som vänder sig till företag i Linköping. Men han utesluter inte att något liknande kan anordnas i Norrköping också.