Den 1 juli 2017 blir flera svenska mynt ogiltiga i Sverige. Butiken Karamella ligger vid Berzeliusskolan som både är högstadium och gymnasium. Eleverna betalar med mynt och varje köp handlar om småsummor, några godisbitar eller en klubba per kund. Det blir en del enkronor och femmor:
– Ungefär 200 kronor i enkronor om dagen har det blivit de senaste månaderna. Det ökar nu när datumet för att de blir ogiltiga närmar sig. Våra kunder är skolbarn och ungomdar. Och de använder småpengar, säger Marin Danho som äger och driver godisbutiken tillsammans med maken Nahir sedan 15 år tillbaka.
De berättar att de har känt till myntutbytet länge, och att det har blivit svårare att bli av med mynten på sistone.
– Jag har tyckt att det här har verkat så dumt så vi har väntat lite med att växla in enkronorna, säger Nahir Danho.
Han visar en låda med sju kilo enkronor, tusen stycken.
– Handelsbankens kontor där vi är kunder ville ha 120 kronor för att sätta in 3–4 kilo mynt. I så fall skulle vi få cirka 750 kronor tillbaka på tusen kronor.
Vad tycker du om det?
– Jag tycker inte att det är skäligt. Jag tycker att Riksbanken gör fel. Man säger till invånarna att det är bäst att köpa något för pengarna. Men då hamnar de ju hos oss. Det här innebär inte att butiken går omkull. Jag tycker bara inte att det är rättvist!
Vissa banker har gratis insättning (se mer i artikel intill). På Handelsbankens citykontor känner man inte igen summan som Nahir Danho talar om. Handelsbanken har en lösning med en standardiserad 2,5-kilospåse som kostar 50 kronor, alternativt sju procent på myntens värde. Det skulle i så fall kosta paret Danho cirka 70–150 kronor att göra sig av med tusen enkronor på Handelsbanken. Paret berättar att de även har avtal med värdetransportföretaget Loomis som kan hämta kontanter från butiken. Men de tar också ut ut avgifter.
Marin Danho fortsätter:
– Vi betalar ju redan skatt på butikens intäkter. Och nu måste vi betala igen. Jag förstår att det behövs en hanteringsavgift för bankerna. Men avgifterna är för stora.
Hon har gjort ett tankeexperiment.
– Tänkt att jag tar ut en avgift från mina kunder. Alltså barnen som köper godis här. De betalar 20 kronor men får bara godis för 15 kronor. Det skulle ju verkligen kännas som att lura dem, säger hon.
De vill helst inte begränsa myntköpen i sin butik.
– Så långt har inte vi gått. Inte än, säger Marin Danho. Våra kunder använder ju mynt.