Glammig gala i rosa

Veteraner och helt nya aktörer. Nu har länets vassaste marknadsförare prisats på årets Agda-gala.

Vinnare. Revaults grundare Elia Mörling tillsammans med Albin Pettersson, en av personerna bakom filmkollektivet Crazy pictures.

Vinnare. Revaults grundare Elia Mörling tillsammans med Albin Pettersson, en av personerna bakom filmkollektivet Crazy pictures.

Foto: Jeppe Gustafsson

Linköping2016-04-21 23:10

På torsdagskvällen var Flygvapenmuseum i Linköping sig inte riktigt likt. Mitt inne bland planen, i en av de stora visningssalarna, var det uppdukat för en riktig galafest och temat var rosa. Det var den tionde upplagan av Agda-galan, som anordnas av Marknadsföreningen i Östergötland, som flyttat in för en kväll.

Efter mingel, fotografering och middag delades kvällens första pris ut. Det gick till Marcus reklambyrå i Linköping. De vann i kategorin Print med sin reklamkampanj för Östgötatrafiken om resor till Bråvallafestivalen. I nomineringen uppmärksammade juryn bland annat reklambyråns förmåga att nå ut till en målgrupp som annars kan vara svår att charma.

– Det är en rutinerad och professionell byrå som är traditionellt stark i länet, jag tycker att de gjorde en fantastisk kampanj förra året som de nu vann med, säger Robin Almqvist, tävlingsansvarig för Agda-galan.

I kategorin årets Digital vann det relativt nyskapade företaget Revault från Linköping. Företagets grundare Elia Mörling har genom crowd funding fått in tillräckligt med pengar för att möjliggöra sin produkt, en smartwatch.

– Det är jättekul att de vann framförallt eftersom det inte är en traditionell reklambyrå som de andra utan har tagit fram en unik produkt. Det är kul att ha med en uppstickare likt dem, det välkomnar vi starkt, säger Robin Almqvist.

Priset för årets Kampanj, som kan klassas som den tyngsta kategorin under kvällen, gick till Norrköpingsföretaget Byn för deras kampanj för fastighetsprojektet Gamlebro/Yllefabriken i Norrköping. De vann bland annat eftersom kampanjen, enligt juryn, var pricksäker och gestaltades med fingertoppskänsla. I och med vinsten blev de även utnämnda till årets marknadsförare.

Tre av de fem kategorierna kammades hem av företag som har sin verksamhet i Norrköping. Filmkollektivet Crazy pictures var nominerade i kategorin Produktion för sin reklam för elektronikjätten Media markt, som de senare också vann. Innan priset tillkännagavs hade Albin Pettersson, en av sex killar bakom filmkollektivet, inga höga förväntningar.

– Man tror aldrig att man ska vinna såhär innan. Det är mycket bra grejer som är med så jag har ingen aning, det är lite som ett lotteri.

Juryn gillade bland annat att filmkollektivets produkt skapade en stark igenkänningsfaktor och menade att de lyckats göra individerna i reklamen jordnära trots en surrealistisk situation.

– De har på kort tid blivit ett av regionens häftigaste bolag, man gillar oftast det de gör. Jag personligen är inte förvånad att de vann, säger Robin Almqvist.

Det femte priset, årets Design, gick till Norrköpingsföretaget Edith & Björnen för sitt samarbete med Mjärdevi science park och East Sweden hack.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om