Stångådalsbanan får ett årligt statsbidrag på drygt 18 miljoner kronor för att hålla trafiken igång mellan Linköping och Kalmar.
För några veckor sedan fick regionpolitikerna i Kalmar beskedet att bidraget dras in – och det redan vid årsskiftet. Beskedet slog ner som en blixt från klar himmel.
– Det är klart att detta hotar Stångådalsbanans framtid. 18 miljoner kronor är otroligt mycket pengar. Redan idag har vi svårt att få ekonomin att gå ihop och det finns en gräns för hur mycket vi kan lägga in i den här trafiken, sade regionrådet Karin Helmersson (C) då till Corren.
Nu har Trafikverket kommit med nya besked. Bidraget kommer att delas ut även 2025.
– Vi har jobbat hårt med denna fråga. Både vi och våra riksdagsledamöter har genomfört ett omfattande påverkansarbete. Vi är mycket nöjda med Trafikverkets översyn, säger Peter Wretlund (S), kollektivtrafiknämndens ordförande i Kalmar, i ett pressmeddelande.
Löftet om bidrag gäller bara för 2025. Frågan återstår vad som händer därefter.
– Vi ska nu ligga på regeringen för att Trafikverket ska få de resurser de behöver för att finansiera trafikavtal, så som det på Stångådalsbanan, kommenterar Lena Granath (V) regionråd i Kalmar.
Trafikverket har tidigare beslutat att investera i ett nytt signalsystem på Stångådalsbanan. Dessutom har Kalmar Länstrafik beställt nya tåg för två miljarder kronor som är tänkta att trafikera Kalmar–Linköping.