Företagets resultat, före skatt, blev 552 miljoner kronor. Det kan jämföras med ett minusresultat på 72 miljoner kronor året innan. Då fick kunderna inte någon återbäring alls.
– Med tanke på läget och på omvärlden, lågkonjunktur och hög inflation har vi haft ett starkt resultat som vi är stolta över. Vi har haft ett rörelseresultat på 192 miljoner kronor före återbäringen. Och med tanke på de fina siffrorna har vi beslutat att lämna återbäring till våra kunder, säger Åsa Röhs, vd för Länsförsäkringar Östgöta.
Rörelseresultatet är ett resultat på företagets egen verksamhet, det vill säga resultatet från försäkrings-, bank- och pensionsaffären. I det ingår inte resultatet från företagets kapitalförvaltning. Länsförsäkringar Östgöta har cirka 240 000 kunder, men det är bara de kunder som har en sakförsäkring, de cirka 200 000, som får dela på 200 miljoner kronor i återbäring.
– Det känns bra i hjärtat att vi kan ge tillbaka en del till våra kunder. Det har varit tuffa tider för många människor och företag och vi befinner oss fortfarande i en tuff tid med högt ränteläge och en svår arbetsmarknad.
Hur kommer det sig att Länsförsäkringar klarade sig bra under ett så tufft år?
– Vi har haft lägre skadekostnader än vi har räknat med. Det var helt enkelt ett bättre skadeår än vi förväntat oss trots att antalet skador ökat något och att vi har haft inflationsdrivna kostnadsökningar på varor och tjänster.
När kommer pengarna?
– Vi kommer att betala ut återbäringen under hösten 2024.