Glad eller ledsen gubbe på akuten

Ofta får personalen inom vården höra när någon är missnöjd, men nu finns enkelt chansen att visa sig nöjd också.

Foto: Jeppe Gustafsson

LINKÖPING2013-07-09 19:35

Monika Söderholm är vårdenhetschef på akutmottagningen på Universitetessjukhuset, US, i Linköping. Hon fick en idé när hon besökte Elgiganten och omsatte den genast i verklighet på akuten. När patienterna lämnar väntrummet kan de enkelt trycka på en knapp med glad eller ledsen gubbe. På sikt hoppas Monika att allt fler väljer att trycka och tycka.

– Om många svarar negativt så måste vi självklart börja utreda vad som ligger bakom, säger hon.

Hittills har inte svarsfrekvensen varit så hög, sedan i slutet av maj har i genomsnitt 200 svarat per vecka. Ingen jättesiffra med tanke på att snittet av besökare ligger på 125 per dag. Men givetvis kan inte alla svara. Det förutsätter att patienterna gå ut genom porten och inte blir inlagda eller på annats sätt transporteras hem.

– Men det känns ändå gott att få positiv feedback. Av de tryck vi fått är 90 procent glada gubbar, säger Monika Söderholm.

Hon berättar också att det nu visat sig att systemet redan användes på röntgenmottagningen. Corren har utan resultat sökt den mottagningens verksamhetsutvecklare.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om