– Det är uppseendeväckande, skriver Kvalitets- och utvärderingskontoret som har granskat verksamheten på Gammelgården i Vikingstad, att utföraren i stället för att åtgärda brister och utveckla verksamheten lämnat felaktiga uppgifter till den anhöriga.
Anhöriga har klagat hos kommunens äldreombudsman på att det dröjer alldeles för länge innan personalen svarar på larm. Boendets verksamhetschef svarar att en granskning av en månads larmloggar visar att personalen oftast kommer till de boende inom en minut från att de larmat. I övrigt kommer de inom två till fem minuter, med undantag för ett enstaka tillfälle då det dröjde åtta minuter.
En anhörig har begärt och fått en lista från verksamhetschefen som är "utdrag ur larmlogg". Den listan visar att det inte dröjt lång tid innan personalen kommit.
– Men jag VET ju att det åtminstone en gång dröjde minst en kvart, säger den anhörige. Jag pratade med mamma i telefon när hon larmade, och ingen kom trots att hon larmade ett par gånger.
– Just de larmen finns för övrigt inte alls med i loggen.
Det är fler larm på listan som inte stämmer med den faktiska larmloggen, konstaterar Kvalitets- och utvärderingskontoret i sin verksamhetsuppföljning från april i år.
Två timmars väntetid har blivit två minuter. När den boende larmat två gånger i följd har väntetiden räknats från larmtillfälle nummer två. Vissa larm har helt utelämnats. Granskarna noterar särskilt att utföraren i början inte ville lämna ut larmloggarna för den boende vars anhörige lämnat anmälan till äldreombudsmannen.
– Det kan tyda på att verksamhetschefen var medveten om att osanna uppgifter lämnats i ett tidigare skede, skriver Kvalitets- och utvärderingskontoret och kallar de felaktiga uppgifterna för "uppseendeväckande".
– Om man utgår ifrån att felaktiga uppgifter medvetet har lämnats, säger Anna Lindström, Norlandias regionchef.
– Verksamhetschefen har gjort sitt bästa för att lämna ut alla larmloggar och andra uppgifter. Det är korrekt att det vid något tillfälle har tagit för lång tid för personal att besvara larm, men vi jobbar kontinuerligt med detta och det har blivit åtgärdat.
Att larmen besvaras snabbt är oerhört viktigt för de boendes trygghet, menar Anna Lindström.
– Vi granskar larmloggarna själva för att ha koll på att svarstiden inte är för lång, säger hon. Vi har en pågående dialog med kommunen, och i vissa frågor har vi inte samma uppfattning. Det vill vi dock inte diskutera med pressen.