Skolverket offentliggjorde på tisdagsmorgonen granskningen av verksamheten vid de muslimska/arabiska fristående grundskolor som i våras uppmärksammades i SVT:s "Dokument Inifrån".
Skolverket konstaterar att man inte har funnit någonting som tyder på att eleverna blir utsatta för misshandel eller andra former av kränkningar.
Av de nio skolor som förekom i programmet har Skolverket sedan tidigare dragit in tillståndet för två av skolorna.
Nu har skolverket gett ytterligare två skolor ett ultimatum: de måste omedelbart genomföra förändringar i ledningen för att få behålla tillståndet.
En av dessa skolledare som myndigheten pekar ut som olämpliga för jobbet är rektorn för friskolan Dar Al-Uloum i Linköping: Khaled Mouafi, som varit skolans ledare sedan starten 1996.
Skolverket skriver nu i sin rapport:
"Hittillsvarande granskning har inte givit några belägg för att eleverna på Dar Al-Uloumskolan blir utsatta för någon form av fysisk eller psykisk kränkning på skolan.
Det har inte heller gått att påvisa att skolan på ett systematiskt sätt struntar i att kontakta andra myndigheter eller expertis utanför skolan när behov av detta finns.
Skolverkets tillsyn har dock inte kunnat genomföras på planerat sätt."
Av rapporten framgår tydligt att mötet mellan Skolverkets granskare och rektorn Khaled Mouafi inte blev som de hade tänkt sig.
Granskarna skriver:
"Det var först efter övertalning som rektorn själv ställde upp på en intervju. Även samtalet med lärargruppen fick genomföras under viss tidspress."
Att rektorn och den övriga personalen den aktuella dagen, precis i slutet av terminen, var stressade av bland annat förberedelsen av en skolresa som skulle ske dagen efter, godtas inte som ursäkt av granskarna:
"Enligt skolverkets uppfattning är det oacceptabelt att en rektor inte på ett aktivt sätt samarbetar med tillsynsmyndigheten, även om den aktuella dagen var mindre lämplig ur skolans synvinkel."
Inte heller accepterar granskarna att de äldre eleverna den dagen inte följde sitt schema utan hade givits kompensationsledigt på eftermiddagen.
Granskarna ogillade också att rektorn Khaled Mouafi flera gånger uppmanade dem att i stället fråga lärarna för att få svar på frågorna.
Detta agerande anser granskarna är "anmärkningsvärt" och i rapporten tolkas det som ett tecken på att "rektorn inte har den pedagogiska insikt och kunskap om skolans dagliga verksamhet som krävs för att fungera som pedagogisk ledare".
Skolverket ser inte heller med blida ögon på att ledamöterna för skolans styrelse, det vill säga den ansvariga huvudmannen, inte finns i Sverige.
"Detta är särskilt allvarligt", skriver granskarna.
I rapporten pekar man också på att vissa brister i skolans verksamhet förekom i samband med besöket.
Men på dessa punkter har skolan redan genomfört och/eller har planerat åtgärder i syfte att komma till rätta med problemen, konstaterar myndigheten.
Enligt Skolverkets uppfattning är bristerna hos skolledningen i alla fall "av sådan art att skolan för närvarande inte uppfyller de statliga kraven för godkännande av en fristående grundskola".
Stiftelsen bakom friskolan i Skäggetorp måste nu före den 1 oktober i år åtgärda ledningsbristerna, annars hotar Skolverket med att dra in tillståndet.